ÕIGLASE RIIGI NIMEL
Austatud Riigikogu!
Meie, allakirjutanud, juhime tähelepanu tõsistele probleemidele seaduseelnõus 703 SE (Perehüvitiste seaduse ja perekonnaseaduse muutmise seadus). Nõuame järgnevate probleemide lahendamist eelnõus enne selle vastuvõtmist. Oleme kindlal seisukohal, et seaduseelnõu oma praegusel kujul on Eestile kahjulik.
Seaduseelnõu 703 SE probleemid.
1. Eelnõu kohaselt on alates 01.01.2023 igakuine toetusemäär ühe- ja kahelapseliste perede iga lapse kohta €80. Kolmelapseliste perede puhul saab see olema €286 kuus ühe lapse kohta. See on kolme ja poole kordne vahe! Argument, et lapsetoetused on tegelikult ühetaolised ja alates kolmest lapsest lisandub lihtsalt lasterikka pere toetus (€600), on ebaveenev ja sisutühi. Pere heaolu ja laste heaolu on tihedalt seotud nii suuremas kui ka väiksemas peres. Perede toetamine tuleb korraldada nii, et laste vahel ei teki hüppelisi erinevusi, sest selline erinevus on ebavõrdsust tekitav, ebaõiglane ja diskrimineeriv.
2. Eelnõu järgi jätkub kolme- või enamalapselise pere toetamine kuni laste 24-aastaseks saamiseni, hoolimata lapse/noore tegevusest. Väiksemad pered, milles on sama vanad õppivad noored, riigilt toetust ei saa. See muudab väiksemate perede noortele hariduse omandamise raskemaks, kahandab nende konkurentsivõimet ja tekitab õppivate noorte vahel majanduslikku ebavõrdsust. Kuidagi ei ole põhjendatud pere toetamise jätkamine, kui noor õppima ei asu. See võib isegi edasi lükata selliste noorte sisenemist tööturule. Pikendatud toetust vajavad kõik pered, kus laps/noor jätkab õppimist. Toetuse pikendamine ainult kolme- ja enamalapselistele peredele ja olenemata lapse õppimisest on ebavõrdsust tekitav, ebaõiglane ja diskrimineeriv.
3. Eelnõu järgi ei kvalifitseeru pikendatud lasterikka pere toetusele pered, kus selle maksmine on lõpetatud 31.12.2022 seisuga. Kolme-ja enamalapseliste perede võimalustes tekivad seega olulised erinevused. Näiteks, kui kolmelapselise pere vanim laps asus septembris 19-aastaselt õppima ülikoolis, siis see pere toetuse pikenemisele ei kvalifitseeru. Samas pere, kus samuti 19-aastane laps õpib gümnaasiumis, on toetusekõlbulik. Lisaks kavatsetakse hakata maksma toetust peredele, kus tegelikult selleks vajadus puudub, sest pere vanim laps juba töötab (või ka vanemad lapsed) ega õpi. Toetuse pikendamist vajavad ka need pered, kes on lasterikka pere toetusest juba ilma jäänud, kuid kelle kuni 24-aastased lapsed õpivad. Toetuse juba kaotanud peredega arvestamata jätmine on ebavõrdsust tekitav, ebaõiglane ja diskrimineeriv.
4. Eelnõu kohaselt asutakse indekseerima ainult suurematele peredele mõeldud toetusi. Toetusi tuleb indekseerida ühtviisi kõikidele peredele. Ainult osa perede toetuste indekseerimine on ebavõrdsust tekitav, ebaõiglane ja diskrimineeriv.
Kokkuvõtvalt. Eelnõus on mitmeid komponente, mis suurendavad ebavõrdsust väiksemate ja suuremate perede vahel, aga ka suuremate perede endi seas. Selline ebavõrdsust külvav ja ühiskonda lõhestav eelnõu on Eestile kahjulik ja on sellisel kujul vastuvõetamatu.
Riik olgu õiglane!
Kõik 19 aastased olgu võrdsed
Tänavu lõpetati seoses gümnaasiumi lõpuga ca 8500 noore toetus. Ebaõiglane on kui meie pere 19 aastane laps jäetakse välja samas kui kõik teised 19-aastased lülitatakse 1.01.2023 süsteemi sisse.
Ühe- ja kahelapselised pered
Ka mina olen valmistamas ette taolist petitsiooni. Arvan, et kahte konkureerivat algatust ei ole mõistlik teha. Seetõttu peaksid eelnõu kitsaskohad olema algatuses võrdsel määral kajastatud. Seega oleks hea täiendada seda ühe- ja kahelapseliste perede suhtes tekkiva ebavõrdse kohtlemise seisukohast. Nt et praeguse seisuga hakkab saama ühe- ja kahelapselise pere laps igakuiselt toetust €80, aga kolmelapselise pere laps €286. See vahe on KOLM JA POOL KORDA! Minu seisukoht on, et sellist seadust koostades tuleb otsida kompromissi sündivust tõstvate meetmete kehtestamisel ja ilmselge ebavõrdse kohtlemise vahel. Praegu on eelnõu selgelt ebavõrdsuse poole kaldu. Lahendusi võiks ka pakkuda: 1. astmeline toetuse kasv iga lapse kohta 2. pere/laste/noore toetamine kuni 24-aastaseks saamine vastavalt sellele, kas noor õpib või ei õpi, mitte vastavalt laste arvule peres. P.S. Kui ühe- ja kahelapselisi ei soovita käsitleda põhjalikult selles algatuses, siis vast oleks mõistlik see teema üldse välja jätta ja teha selle kohta siiski eraldi petitsioon.
Tere Teele, kas sobib, kui panen teid siia kaasautoriks sel juhul?
Praegusel kujul siin nähtavale petitsioonile suurem enamik kindlasti alla ei kirjutaks. See on ju lihtsalt väljapressimine. 1-2 lapseliste ja 3+ lapseliste vaheliste ebavõrdsuse teemalise petitsiooni võiks siiski eraldi teha.
Laste ebavõrdsus.
Lapsed peaksid saama võrdselt koheldud,võibolla pleks mõistlik eraldi petitsioon.
Teelele
Teele Jõks, antud algatus räägib tõesti vähe 1-2 lapselises peres kasvavate laste ebavõrdsusest, nii et eraldi petitsioon oleks mõistlik. Olete tubli, kui selle ette võtate!
Lisainfo
Tere, Infoks tutvujatele, et oleme moodustanud meeskonna algatuse esitamiseks kõikide valupunktidega, seega hetkel nähtav versioon läheb muutmisele. Uue versiooni avaldame 10.10.2022 T, Liina
Punkt nr 3
Seal võiks alla vanus 18-24, kuna mini 18aastane lõpetas kevadel gümnaasiumi ja seetõttu lõppes suure peretoetus.
Kiiruga kirjutasin 🙂 Seal võiks olla vanus 18-24, kuna minu 18aastane lõpetas kevadel gümnaasiumi ja seetõttu lõppes suure peretoetus
Ma arvan, et kui seda olukorda otsustatakse parandada, siis ei saa määravaks täpne iga, vaid asjaou, et toetus lõppes gümnaasiumi lõpetamisega.
Muudatus
Sõnastus muudetud: Toetuse pikendamist vajavad ka need pered, kes on lasterikka pere toetusest juba ilma jäänud, kuid kelle kuni 24-aastased lapsed õpivad.