Rahvaalgatus toidukaupadele kehtiva käibemaksumäära vähendamiseks

  • Jana Guzanova
,
  1. Ühisloomes
  2. Allkirjastamisel
  3. Riigikogus
  4. Järelkaja
2 päeva jäänud

Arutelu tähtaeg:

Arvesse läheb vaid üks allkiri inimese kohta.

Algatus on ühisloomefaasis. Esita oma kommentaar.

Ühisloomefaas on mõeldud algatuse tekstile kommentaaride ja ettepanekute kogumiseks — algatust veel allkirjastada ei saa. Ühisloomefaas kestab vähemalt kolm päeva, mille vältel algataja saab muuta nii teksti, tõlkeid kui ka algatuse saajat. Kui algatus allkirjastamisele saadetakse, läheb eestikeelne tekst lukku, ning muuta saab vaid tõlkeid.

Alates 1. juulist tõuseb Eestis käibemaks toidukaupadele 24%-ni, mis on on Euroopa Liidu üks kõrgemaid. Algatuse eesmärk on saata Riigikogule signaal, et selline maksukoormus süvendab ebavõrdsust ja koormab tarbijate toidueelarvet.

Alates 1. juulist 2025 tõuseb Eestis toidukaupade käibemaksumäär 24 %-ni, mis on Euroopa Liidu riikide seas üks kõrgemaid ning erineb selgelt enamiku liikmesriikide praktikast. Enamik EL-i riike on kehtestanud toidukaupadele madalama käibemaksumäära, et kaitsta tarbija ostujõudu ja leevendada hinnatõusu mõju. Näiteks on toiduainete käibemaks Soomes 14%, Rootsis 12%, Saksamaal 7%, Belgias 6% ja Poolas 5%.

Eestis on toiduhinnad juba praegu keskmiselt 109% EL-i tasemest, mis tähendab, et Eesti tarbijad maksavad oma toidukorvi eest rohkem kui Euroopa Liidu keskmine elanik. Samas kulutab Eesti inimene ligikaudu 19% oma sissetulekust toidule, mis on märksa kõrgem kui EL-i keskmine, mis jääb 13% kanti. Samuti tuleb arvestada, et Eesti keskmine palk on Euroopa Liidu keskmisest madalam, mis süvendab probleemi veelgi.

Kõrge käibemaksumäär toidule loob mitmeid negatiivseid tagajärgi:

- Suurendab majanduslikku ebavõrdsust, kuna madalama sissetulekuga leibkonnad peavad suurema osa oma sissetulekust kulutama toidule.

- Tõstab vaesuse ja toidupuuduse riski, piirates toitumisvalikuid ja soodustades väärtoitumist.

- Suurendab tervishoiusüsteemi koormust, sest madala kvaliteediga või ebapiisav toitumine põhjustab terviseprobleeme.

- Mõjutab inimeste psühhosotsiaalset heaolu ja kultuurilist identiteeti, sest kvaliteetne toit on oluline osa inimväärikast elust.

Lisaks majanduslikele ja sotsiaalsetele mõjudele on tegemist ka inimväärikuse küsimusega, mis on rahvusvaheliselt tunnustatud põhimõte ning Eesti põhiseaduse üks aluspõhimõtteid (PS § 10). Piisav toidu olemasolu ja selle kättesaadavus on otseselt seotud inimväärikuse tagamisega - riik ei tohi jätta inimest pelgalt riigivõimu objektiks ega ilma kaitsest. Põhiseaduse § 28 lõike 2 kohaselt on riigil kohustus tagada inimväärsed elutingimused ja osutada abi puuduse korral. Toiduained kuuluvad iga inimese esmavajaduste hulka ning nende kättesaadavuse piiramine kõrge maksukoormusega tähendab otseselt inimväärsete elutingimuste riivet.

Seetõttu peame vajalikuks langetada toidukaupade käibemaksumäära, et tagada igale inimesele parem ligipääs esmavajalikule toidule, vähendada majanduslikku ebavõrdsust, toetada rahvatervist ning täita riigi põhiseaduslikku kohustust tagada inimväärsed elutingimused ja kaitsta inimväärikust.

Teeme Riigikogule järgmise sisulise ettepaneku:

Seadusandlik muudatus: Kehtestada kõikidele toidukaupadele Eestis soodustatud käibemaksumäär tasemel 10%, analoogselt mitmete teiste Euroopa Liidu liikmesriikide praktikaga.

Põhjendus ja mõju

1. Toidu kättesaadavus ja taskukohasus

Eestis on toidukorvi hind keskmiselt 109 % EL-i keskmisest (Eurostat, 2024). Eesti keskmine brutokuupalk jääb samal ajal umbes 36 % alla EL-i keskmisele (Eurostat, Q1 2025).

Seesugune disproportsioon seab suurema koormuse just väiksema sissetulekuga peredele.

2. EL riikide võrdlus

Enamikes EL-i riikides rakendatakse toidule soodusmaksumäära, et kaitsta tarbijaid hinnatõusude eest, parandada ostujõudu ja vähendada ebavõrdsust.

Eestis tõuseb üldine käibemaks alates 1. juulist 2025 24 %-ni, mis on juba EL-i üks kõrgemaid määrasid (vaid Taanis on see veel kõrgem – 25%).

3. Sotsiaalne ja majanduslik mõju

Soodsam käibemaks aitab otseselt vähendada toidukulutusi ning parandada kodumajapidamiste ostujõudu.

Vähendab vaesus- ja toidupuuduse riski, toetab rahva tervist ja aitab ennetada haiguseid, mis on seotud alatoitumise või kehva toitumisega.

Positiivne mõju inflatsiooni ohjeldamisele ja tarbijate kindlustunde kasvule.

4. Kultuuriline ja inimväärikuse mõõde

Toit ei ole pelgalt kaup, vaid osa inimeste identiteedist, traditsioonidest ja suhetest iseendaga. Soodsam käibemaks toetab ligipääsu mitmekesisele ja kvaliteetsele toidule kogu ühiskonnas. Taskukohane juurdepääs kvaliteetsele toidule on otseselt seotud inimväärikuse kaitse ja inimväärsete elutingimuste tagamisega.

Teeme ettepaneku kehtestada Eestis 10%-line käibemaksumäär kõigile esmatarbelistele toidukaupadele, et:

- vähendada hinnasurvet,

- toetada leibkondade ostujõudu,

- vähendada ebavõrdsust ja vaesusriski,

- toetada rahvatervist ja ühiskondlikku sidusust

- ning täita riigi põhiseaduslikku kohustust tagada inimväärsed elutingimused kõigile.

See ettepanek on kooskõlas Euroopa Liidu laialt levinud praktikaga ja aitab muuta Eesti maksusüsteemi õiglasemaks ja jätkusuutlikumaks, toetades taskukohasemat hinnapoliitikat.

Kommentaarid

  1. Ettepanek

    Kohalikule toidule tuleb määrata väiksem käibemaksumäär kui välismaisele, et edendada omamaise tarbimist.

    1. Igat nõus selle täienduse lisamisega kuni kodumaine tootmine katab ära kõik vajalikud tooted. Juhul kui ei kata siis tuleb kõigile ühe puuga sest erandite kinnitamine läheb liigseks bürokraatiast.

  2. Soodustada tervislikemaid valikuid

    Võiks kaaluda töödeldud toitude ja maiustuste välistamist madalama KM määraga grupist, et soodustada ka tervislikemate valikute tegemist. Madalam KM võiks rakenduda siis töötlemata või vähetöödeldud toidukaupadele.

    1. Kuidas ohjeldada kasumiahneid kaupmehi

      Ok, igati nõus, et igasugu juurviljad ja puuviljad võiks olla ilma maksuta või max 5% käibemaksuga, kuid probleem pole ju ainult käibemaksu tõusus! Kui mitu korda varem tõstab kaupmees juba hindu ennetavalt, enne reaalselt km lisandumist, ning nüüd nad näevad, et saavad KM arvelt veelgi tõsta. Kuidas seda ohjeldada? Hetkel on ikka paljudel asjadel +300% kate peal. Ei usu et kaupmees enda osa alla laseb, see KM'i vähendamine on ainult üks osa võrrandist.

      1. Õigus elule ja toidule on põhiõigus, mitte luksus!

        Inimõigus väärikale elule algab täis kõhust. 24% maksu all kannatab eelkõige see, kellel nagunii napib. Kui käibemaks toidule tõuseb, aga inimeste sissetulekud ei muutu – kelle elu me tegelikult teenime?

        1. Toitlustus on hääbuv äri

          Paraku pigistab kõrgem käibemaks toidukaupadelt ka väikeettevõtjaid, kes pakuvad tööd. Hinnad on nii hullud, et mõistliku hinnaga toitu pakkuda on väga keeruline ja kasumlik äritegevus pisikesel kohvikul tänases majanduskliimas pigem erandlik. Visatakse nalja, et võid ju kohvikut pidada aga raha peab endal olema.

          1. Tervislikkus ei ole enam oluline?

            Tervisliku toidulaua pakkumine perele on juba mõnda aega paras väljakutse. Toidu osas on latt juba nii alla lastud, et ei tea, kuhu enam edasi minna nii. Kohalikku toorainet enam ei osta, rahakott ei käi üle. Väga kurb.

            Olen lugenud läbi algatuse "Rahvaalgatus toidukaupadele kehtiva käibemaksumäära vähendamiseks" ja avaldan toetust oma allkirjaga.
            NimiIsikukoodAllkiri