Rahvaalgatus toidukaupadele kehtiva käibemaksumäära vähendamiseks

  • Jana Guzanova
,

Kommentaarid

Rahvaalgatus ei ole lahendus, vaid hädakell

Jah, see rahvaalgatus ei ole detailne tegevusplaan toiduainete käibemaksu langetamiseks – see on märguanne, et senisel viisil jätkata ei saa. See on inimeste hääl, kes tunnevad, et olukord on muutumas talumatuks. Konkreetsete lahenduste leidmine ongi nende inimeste ülesanne, kelle töö on majanduse ja maksusüsteemi kujundamine. On lihtne kehtestada uusi makse ja lappida nendega eelarveauke, kuid palju keerulisem ja olulisem on mõista, milline on nende otsuste mõju inimeste igapäevaelule. Paljud inimesed teevad juba praegu märkimisväärseid järeleandmisi: vähendavad tarbimist, säästavad elektrilt ja kütuselt, käivad jalgsi või loobuvad paljust muust. Samal ajal ei näe me, et Riigikogus keegi oma heaolust loobuks – pigem lisatakse veelgi, kui rahaliselt kitsaks läheb. Ehk oleks aeg neilgi õppida majandama nii, nagu seda peavad tegema pered igapäevaselt. Toit ei ole luksus. Me ei saa söömata jätta ega piirduda odavate kuivainete ja poolfabrikaatidega. Inimkeha ja tervis vajavad mitmekesist ja päris toitu – see ei ole kapriis, vaid vajadus. Kartus, et kaupmehed ei langeta hindu, vaid jätavad vahekasumi endale, on arusaadav, kuid mitte lahendamatu. Selleks ongi riiklik järelevalve ja reeglite kehtestamise võimalus. Mitmed teised riigid on suutnud maksulangetust suunata nii, et selle mõju jõuab ka tegelikult tarbijani. Kui teised suudavad, siis miks mitte meie? See, et rahvaalgatus ei paku valmis Exceli-tabelit ja seaduseelnõu, ei tähenda, et see oleks tühine. Vastupidi – see on rahumeelne, selge ja õigustatud pöördumine. Lahenduste leidmine ongi selles valdkonnas pädevate inimeste ülesanne. Võimalik lahendus ajutise meetmena, koos mõjuhindamisega: • Näiteks 12 kuuks, seejärel hinnang mõjule: • kas hinnad langesid? • kas inimeste toimetulek paranes? • kui suur oli mõju riigieelarvele? See annaks poliitikutele ruumi tegutseda ilma, et nad kaotaksid kontrolli. Lisaks Riigikogu ja valitsuse eeskuju. Riigikogu liikmete kuluhüvitiste ajutine kärpimine või külmutamine raskel ajal – et näidata, et raskust jagatakse. Rahva usaldus sünnib ainult siis, kui juhid ei seisa eraldi rahvast.