Eesti vetes on hetkel lubatud lasti ühelt laevalt teisele ümber pumpamine ehk STS (ship-to-ship) operatsioonid. Keskkonnaministeerium esitas Vabariigi Valitsusele määruse eelnõu, millega koondatakse kõik ohtlike ainete ümberpumpamised Tallinna külje alla, Naissaare looduspargi, Rannamõisa maastikukaitseala ja Suurupi looduskaitseala vahetusse lähedusse. Hoolimata võimalikest keskkonariskidest ei pidanud keskkonnaminister vajalikuks algatada keskkonnamõjude hindamist.
STS-operatsiooni käigus pumbatakse merel suurtes kogustes naftat, ohtlikke kemikaale, vedelat maagaasi jne. ühelt tankerilt teisele. Laevad ühendatakse omavahel vooliku abil. Tegemist on väga riskantse tegevusega. 2019. aasta septembris põhjustas STS-operatsioon Brasiilias ühe läbi aegade suurima reostuse (reostus rikkus 300 mereranda). 2019. aasta juulis hukkus valesti läinud STS operatsiooni tõttu tekkinud naftareostuses Lõuna-Aafrikas 100 pingviini ja mitmeid teisi ohustatud liikide esindajaid.
Eesti eksperdid on seisukohal, et sarnaste õnnetuste juhtumisel Eestis oleksid tagajärjed kordades rängemad, kuna Soome laht on suletud meri. “Kontrollimatu naftapumpamine on väga ohtlik tegevus. Kui peaks juhtuma avarii ja merre sattuma suures koguses naftasaadusi, on terve rannikumeri läinud! Meie kliimas võtab looduslik isepuhastus väga kaua aega.” ütles intervjuus Postimehele Tallinna Tehnikaülikooli meresüsteemide instituudi mereökoloogia labori juhataja Kai Künnis-Beres
Keskkonnaohtlike STS operatsioonide majanduslik mõju Eestile on minimaalne. Protseduuris osalevad, välismaise lipu all sõitvad, välismaise meeskonnaga laevad ei tule Eesti sadamatesse ega kasuta Eesti tööjõudu. Nõrga regulatsiooni ja maksude puudumise tõttu tulevad meie vetesse STS-operatsioonide läbiviimiseks transiidis olevad laevad kogu Balti merelt, pannes ohtu Eesti ranniku õrna ökosüsteemi. Vene Föderatsioon plaanib lõpetada ohtlike ainete STS operatsioonid 1. maist 2021, vastava eelnõu esitamise korraldus on sealsele valitsusele juba antud. See tähendab, et surve ohtlike ainete ümberpumpamiseks Eesti vetes kasvab veelgi.
Nõuame STS operatsionide - nii suurte pumpamiste kui ka punkerdamiste - keelustamist Eesti vetes väljaspool sadamaid. STS operatsioonid peaksid olema lubatud ainult sadamas (mitte merel), kus on olemas vajalik varustus ning STS-operatsioonide eksperdid ning võimalus vajadusel kiireks ja efektiivseks reostuse tõkestamiseks. Samuti nõuame, et STS-operatsioonidele kehtestatavad maksud oleksid proportsionaalsed riski suurusega ning võimaldaksid katta reostuse tõkestamiseks valmisoleku kulud kui ka õnnetuse korral reostuse likvideerimisega seotud kulud. Vastavad maksud tuleb kehtestada enne operatsioonide lubamist,mitte kuue kuu jooksul määruse vastuvõtmisest, nagu on eelnõus sätestatud.
Lisateavet leiate veebilehelt: https://stop-sts-eesti.eu
Mõningad täpsustused
Praeguses tekstis on:" Uue määruse kohaselt hakkab see ülisuure keskkonnariskiga tegevus toimuma Tallinnas, Naissaare looduspargi ja Kakumäe rannikuala vahetus läheduses. " Pakun selle asemele sõnastust ""Muudetud määruse kohaselt hakkab see potentsialselt suure keskkonnariskiga tegevus toimuma Tallinna külje all, Naissaare looduspargi, Rannamõisa maastikukaitseala ja Suurupi looduskaitseala vahetus läheduses". Põhjendus: muudetakse olemasolevat määrust, mitte ei võeta vastu uut. "Ülisuur" on emotsionaalne hinnang. Keskkonnamõjusid ja riske hindamata ei ole teada, kui suur see risk on. Tekstis tasub tähelepanu juhtida KMH ja KMH soovi puudumisele Keskkonnaministeeriumi poolt. tasub osundada, et määruse muutmise eelnõu on juba Vabariigi Valitsusele esitatud. Tasub osundada, et STS lubamine merel annab põhjendamatuid soodustusi kolmandate riikide laevadele, seades samas halvemase olukorda Eesti sadamad. tasub nõuda, et enne STS operatsioonide (taas)lubamist sadamas peab olema kehtestatud nende eest nõutav tasu. Olen valmis tekstiga tööd tegama. Minuga saab kõibe lihtsamalt ühendust FB Messengeri abil. Parimat, Allan Lahi