Eesti lapsed on ülekoormatud – palume õppekoormuse vähendamist.

  • Õnne Rõõm
,
  1. Loomisel
  2. Allkirjastamisel
  3. Riigikogus
  4. Järelkaja
271 allkirja
ALLKIRJASTA

729 allkirja puudu Riigikokku saatmiseks. Allkirjastamise tähtaeg: .

Arvesse läheb vaid üks allkiri inimese kohta.

Eesti lapsed on ülekoormatud. Liiga kiire õppetempo ja suur kodutööde maht tekitavad neis stressi, väsimust ja motivatsioonilangust. Kutsume riiki üles vähendama õppekoormust ning võtma eeskujuks Põhjamaade tervislikumat ja jõukohasemat haridusmudelit.

Praegune õppekoormus ületab laste jõu- ja taluvuspiiri. Lapsed õpivad iga päev 7–10 tundi, samal ajal kui õppekava tempo ja kodutööde maht on pidevalt kasvanud. Kodused ülesanded nõuavad sageli vanema tuge, mis tähendab, et suur osa õppimisest nihkub koolilt kodudele. See tekitab väsimust, stressi, ülekoormust ja motivatsioonilangust nii lastes kui peredes.

See olukord ei ole meile vastuvõetav, sest see ei toeta laste arengut ega vaimset tervist, koormab liigselt perekondi ning paneb õpetajad jätkusuutmatusse rolli. Haridussüsteem ei tohi põhineda läbipõlemisel.

ETTEPANEKUD

(uuendatud, koos Põhjamaade põhimõttega)

Et pakkuda lastele jõukohast, vaimselt tervislikku ja kvaliteetset haridust, teeme järgmised ettepanekud:

---

1. Vähendada üldhariduse riikliku õppekava mahtu 20–30% võrra

• Õppekava on Eestis mahukam kui paljudes OECD riikides • Põhjamaadega võrreldes liigselt faktipõhine ja tempokas • Ettepanek: täielik õppekava audit ja dubleerivate teemade eemaldamine

---

2. Kehtestada kodutööde mahu üleriigiline raamistik

• Eesti lastel kulub kodutöödele 2–4 tundi päevas • Põhjamaades on kodutöö minimaalne Ettepanek:

1.–4. klass: max 20–30 min päevas

5.–9. klass: max 45–60 min päevas

Keelata kodused projektid, mis nõuavad vanema kaasamist

Kodutööd peavad olema kinnistavad, mitte uue materjali õpetamine

---

3. Võtta üle Põhjamaade põhimõte: õppetöö toimub koolis, mitte kodus

• Põhjamaades tehakse kogu õppimine koolis • Kodutööd on minimaalsed ja ei eelda vanema osalust Ettepanek:

Viia Eesti süsteem põhimõtteni „õppimine toimub koolis“

Kodutööd ainult kinnistamiseks

Lõpetada tunnitööde ja projektide koju andmine

Kool tagab õppe, mitte kodu

---

4. Aeglustada õppetempot ja tagada realistlik tunnijaotus

• Vähem uusi teemasid, rohkem süvenemist • Üks kergem päev nädalas Põhjamaade eeskujul • Rohkem aega kordamiseks ja kinnistamiseks

---

5. Suurendada liikumise osakaalu koolipäevas

• Igapäevane 10–15 min liikumispaus • Õuesõppe laiem kasutamine • Liikumispõhised tegevused ka teistes ainetes

---

6. Rakendada Põhjamaade praktikaid vaimse tervise toetamiseks

• Õpetajatele väljaõpe ülekoormuse märkamiseks • Tugev psühholoogiline tugi koolis • Õpirõõmu ja motivatsiooni tõstvad praktikad

---

7. Toetada õpetajaid koormuse vähendamise ja realistliku planeerimisega

• Väiksem õppekava → väiksem õpetaja läbipõlemine • Vähendada liigset aruandlust • Suurendada tugispetsialistide arvu

---

8. Luua üleriigiline pilootprogramm “Jõukohane kool”

• 10 pilootkooli üle Eesti • Mõõta stressitaset, motivatsiooni, kodutöö mahtu, õpitulemusi • Tulemuste põhjal teha seadusandlikud muudatused

---

6. MÕJUANALÜÜS

Ülemäärane õppekoormus mõjutab otseselt laste vaimset tervist, une kvaliteeti, motivatsiooni ja õppimisvõimet. Liigne pinge ja kodutööde maht suurendavad ärevust, väsimust, läbipõlemist ning õpirõõmu kadumist. Pikas plaanis kasvatab see vaimse tervise probleeme, tähelepanu- ja keskendumisraskusi ning toimetulekuraskusi.

Peredele avaldub mõju läbi pideva ajasurve, konfliktide ja süütunde, sest vanematest saavad sunnitud “kaasõpetajad”. See koormab eriti suurperesid ja üksikvanemaid.

Õpetajatele tähendab see ebanormaalset tempo- ja hindamismahtu, mis süvendab läbipõlemist ja õpetajate puudust. Ülekoormus viib tugisüsteemidesse lapsi, kelle probleemid tulenevad mitte arenguhäiretest, vaid liigsest pingest. See suurendab riigi kulusid hariduses, tervishoius ja sotsiaalvaldkonnas.

Ettepanekute rakendamine vähendab vaimse tervise riske, taastab õpirõõmu, tasakaalustab perede koormust, muudab õpetajate töö jätkusuutlikuks ning vähendab riiklikke kulusid. Jõukohasem haridus loob tugevama, tervema ja edukama põlvkonna.

271 allkirja

729 allkirja puudu Riigikokku saatmiseks. Allkirjastamise tähtaeg: .

Anna sellele algatusele oma allkiri!

Allkirjastada saab vähemalt 16-aastane Eesti alaline elanik.
Arvesse läheb vaid üks allkiri inimese kohta.

Mobiil-ID-ga allkirjastamine on sulle tasuta tänu annetustele.

Smart-ID-ga allkirjastamine on sulle tasuta tänu annetustele.

Menetlusinfo

Kommentaarid

1 loomise etapis antud kommentaari
  1. Vaba aeg

    Lastele on vajalik vaba aeg. Ka vanemad jätku pigem trenne ja huviringe ära, et lapsed saaksid ise enda aega sisustada. Igavleda ja luua.

    1. Oluline ja põhjendatud teema, mis vajab nii sisulist kui ka süsteemset lähenemist

      Pean seda algatust äärmiselt tähtsaks, sest Eestis on õpilaste ülekoormus olnud probleem juba aastaid ning seda kinnitavad nii lapsevanemate kui ka õpetajate kogemused, samuti rahvusvahelised uuringud. Eestis kulutavad lapsed õppimisele ja kodutöödele märkimisväärselt rohkem aega kui Põhjamaades, kuid paradoksaalsel kombel ei ole see toonud kaasa proportsionaalselt paremaid õpitulemusi ega suuremat õpirõõmu. Vastupidi — üha sagedamini kuuleme ärevusest, motivatsioonilangusest, läbipõlemisest ja sellest, et lapsed suudavad „ellu jääda“, kuid mitte õppimisest rõõmu tunda. Algatuses välja toodud võrdlus Põhjamaadega on väga asjakohane. Seal põhineb haridussüsteem põhimõttel, et õppimine toimub koolis ning kodu ei ole mõeldud teiseks õppeasutuseks. Meil Eestis on aga kodutööde maht tihti selline, et tegelik õppimine nihkub vanemate õlgadele — sellega suureneb pinge nii lastel kui ka peredel. Eriti probleemne on see peredes, kus vanemad töötavad mitmel ametikohal, elavad maapiirkonnas või ei saa lastele pidevalt õppimisel toeks olla. Nii tekib olukord, kus õnnestumine koolis sõltub pere ajast, ressurssidest ja hariduslikust kapitalist, mis omakorda süvendab ebavõrdsust. Lisaks laste heaolule on oluline rõhutada ka õpetajate perspektiivi. Ülekoormatud õppekava tähendab ka ülekoormatud õpetajaid, kellel puudub võimalus aineid sügavuti käsitleda või anda lastele individuaalset tagasisidet. Nagu algatus õigesti märgib, ei saa haridussüsteem jätkuda mudelil, mis põhineb läbipõlemisel – ei õpetaja ega õppija poolel. Õpetajate lahkumine ametist ja noorte vähene huvi pedagoogika vastu on otseselt seotud ebarealistlike ootuste ja liigse administreeriva tööga. Siiski arvan, et algatus võiks veelgi täpsemalt käsitleda, kuidas tagada ülemineku ajal koolidele vajalik tugi. Õppekava vähendamine ja kodutööde mahu piiramine on sisuliselt õiged sammud, kuid neid tuleb toetada õpetajate täiendkoolituse, tugispetsialistide süsteemi laiendamise ja realistliku tunnijaotuse mudelitega. Samuti tuleks analüüsida, kuidas vältida olukorda, kus koormuse vähendamine teoorias viib praktikas lihtsalt uue tüüpi koormuse tekkimiseni (nt rohkem projektipõhist õpet, mida lapsed peavad kodus tegema). Kokkuvõttes toetan algatust ja nõustun selle põhisisuga: praegune õppekoormus ei ole jätkusuutlik ega soodusta laste arengut. Põhjamaade põhimõtete süstemaatiline ülevõtmine – õppimine toimub koolis, mitte kodus – oleks Eesti haridussüsteemi jaoks oluline kvaliteedihüpe, mis vähendaks stressi, parandaks motivatsiooni ja looks tervema ja tugevama põlvkonna. Samas oleks vajalik koostada põhjalik üleminekukava, et reformid oleksid tõepoolest tõhusad ja püsivad.

      Olen lugenud läbi algatuse "Eesti lapsed on ülekoormatud – palume õppekoormuse vähendamist." ja avaldan toetust oma allkirjaga.
      NimiIsikukoodAllkiri