Eesti lapsed on ülekoormatud. Liiga kiire õppetempo ja suur kodutööde maht tekitavad neis stressi, väsimust ja motivatsioonilangust. Kutsume riiki üles vähendama õppekoormust ning võtma eeskujuks Põhjamaade tervislikumat ja jõukohasemat haridusmudelit.
Praegune õppekoormus ületab laste jõu- ja taluvuspiiri. Lapsed õpivad iga päev 7–10 tundi, samal ajal kui õppekava tempo ja kodutööde maht on pidevalt kasvanud. Kodused ülesanded nõuavad sageli vanema tuge, mis tähendab, et suur osa õppimisest nihkub koolilt kodudele. See tekitab väsimust, stressi, ülekoormust ja motivatsioonilangust nii lastes kui peredes.
See olukord ei ole meile vastuvõetav, sest see ei toeta laste arengut ega vaimset tervist, koormab liigselt perekondi ning paneb õpetajad jätkusuutmatusse rolli. Haridussüsteem ei tohi põhineda läbipõlemisel.
ETTEPANEKUD
(uuendatud, koos Põhjamaade põhimõttega)
Et pakkuda lastele jõukohast, vaimselt tervislikku ja kvaliteetset haridust, teeme järgmised ettepanekud:
---
1. Vähendada üldhariduse riikliku õppekava mahtu 20–30% võrra
• Õppekava on Eestis mahukam kui paljudes OECD riikides • Põhjamaadega võrreldes liigselt faktipõhine ja tempokas • Ettepanek: täielik õppekava audit ja dubleerivate teemade eemaldamine
---
2. Kehtestada kodutööde mahu üleriigiline raamistik
• Eesti lastel kulub kodutöödele 2–4 tundi päevas • Põhjamaades on kodutöö minimaalne Ettepanek:
1.–4. klass: max 20–30 min päevas
5.–9. klass: max 45–60 min päevas
Keelata kodused projektid, mis nõuavad vanema kaasamist
Kodutööd peavad olema kinnistavad, mitte uue materjali õpetamine
---
3. Võtta üle Põhjamaade põhimõte: õppetöö toimub koolis, mitte kodus
• Põhjamaades tehakse kogu õppimine koolis • Kodutööd on minimaalsed ja ei eelda vanema osalust Ettepanek:
Viia Eesti süsteem põhimõtteni „õppimine toimub koolis“
Kodutööd ainult kinnistamiseks
Lõpetada tunnitööde ja projektide koju andmine
Kool tagab õppe, mitte kodu
---
4. Aeglustada õppetempot ja tagada realistlik tunnijaotus
• Vähem uusi teemasid, rohkem süvenemist • Üks kergem päev nädalas Põhjamaade eeskujul • Rohkem aega kordamiseks ja kinnistamiseks
---
5. Suurendada liikumise osakaalu koolipäevas
• Igapäevane 10–15 min liikumispaus • Õuesõppe laiem kasutamine • Liikumispõhised tegevused ka teistes ainetes
---
6. Rakendada Põhjamaade praktikaid vaimse tervise toetamiseks
• Õpetajatele väljaõpe ülekoormuse märkamiseks • Tugev psühholoogiline tugi koolis • Õpirõõmu ja motivatsiooni tõstvad praktikad
---
7. Toetada õpetajaid koormuse vähendamise ja realistliku planeerimisega
• Väiksem õppekava → väiksem õpetaja läbipõlemine • Vähendada liigset aruandlust • Suurendada tugispetsialistide arvu
---
8. Luua üleriigiline pilootprogramm “Jõukohane kool”
• 10 pilootkooli üle Eesti • Mõõta stressitaset, motivatsiooni, kodutöö mahtu, õpitulemusi • Tulemuste põhjal teha seadusandlikud muudatused
---
6. MÕJUANALÜÜS
Ülemäärane õppekoormus mõjutab otseselt laste vaimset tervist, une kvaliteeti, motivatsiooni ja õppimisvõimet. Liigne pinge ja kodutööde maht suurendavad ärevust, väsimust, läbipõlemist ning õpirõõmu kadumist. Pikas plaanis kasvatab see vaimse tervise probleeme, tähelepanu- ja keskendumisraskusi ning toimetulekuraskusi.
Peredele avaldub mõju läbi pideva ajasurve, konfliktide ja süütunde, sest vanematest saavad sunnitud “kaasõpetajad”. See koormab eriti suurperesid ja üksikvanemaid.
Õpetajatele tähendab see ebanormaalset tempo- ja hindamismahtu, mis süvendab läbipõlemist ja õpetajate puudust. Ülekoormus viib tugisüsteemidesse lapsi, kelle probleemid tulenevad mitte arenguhäiretest, vaid liigsest pingest. See suurendab riigi kulusid hariduses, tervishoius ja sotsiaalvaldkonnas.
Ettepanekute rakendamine vähendab vaimse tervise riske, taastab õpirõõmu, tasakaalustab perede koormust, muudab õpetajate töö jätkusuutlikuks ning vähendab riiklikke kulusid. Jõukohasem haridus loob tugevama, tervema ja edukama põlvkonna.
Vaba aeg
Lastele on vajalik vaba aeg. Ka vanemad jätku pigem trenne ja huviringe ära, et lapsed saaksid ise enda aega sisustada. Igavleda ja luua.