Allkirjasta, et vähendada värskete puu- ja juurviljade käibemaksu 10%-ni!
Praegune kõrge käibemaks värsketele puuviljadele teeb tervisliku toidu paljudele raskesti kättesaadavaks. See suurendab terviseriske, süvendab ebavõrdsust ja piirab inimeste võimalusi teha tervislikke valikuid. Värsked puuviljad ei tohiks olla luksus, vaid osa igaühe igapäevasest toidulauast.
Ettepanek
Meie ettepanek on vähendada värskete puuviljade ja juurviljade käibemaksu praeguselt tasemelt 10%-le või sellest madalamaks. See muudaks tervsikud toiduvalikud taskukohasemaks ja soodustaks tasakaalustatud toitumist kõikides sissetulekurühmades.
Lahenduse põhjendused ja mõju:
1. Rahva tervise parandamine
• Värsked puuviljad on olulised vitamiinide, mineraalainete ja kiudainete allikad, mis aitavad ennetada kroonilisi haigusi, sh südamehaigusi ja diabeeti.
• Käibemaksu alandamine võimaldaks rohkematel inimestel neid toiduaineid regulaarselt tarbida, vähendades rahva terviseprobleeme.
•Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) uuringud näitavad, et taskukohasus on otseselt seotud tervislike toiduvalikute tegemisega.
2. Majanduslik ja sotsiaalne mõju
• Kõrgem tarbimine toetab kohalikke tootjaid ja aitab säilitada põllumajandust. Madalam käibemaks soodustab ka kohaliku toodangu müüki.
• Väiksema sissetulekuga peredel on rohkem võimalusi valida tervislik toit, aidates vähendada toidulauaga seotud ebavõrdsust.
3. Praktilised näited teistest riikidest
• Mitmed Euroopa riigid, näiteks Poola ja Ungari, on juba vähendanud värskete puu- ja köögiviljade käibemaksu, et edendada tervislikku toitumist. Poolas on värsked puuviljad madala käibemaksumääraga (5%) ja see on mõjunud positiivselt nii tarbijatele kui ka tootjatele.
• Eesti saaks nende riikide kogemusest õppida ja sarnast meetodit rakendada.
Kutsume üles otsustajaid ja seadusandjaid astuma samme rahva tervise ja majandusliku heaolu toetamiseks, alandades värskete puuviljade ja juurviljade käibemaksu. See on lihtne ja praktiline lahendus, millel on pikaajaline positiivne mõju ühiskonnale.
kahtlused
Kaks konkreetset märkust. 1. Pole aru saada, millel põhineb siin esinev väide, et käibemaksu vähendamine puuviljadele toetab kohalikku tootjat. Käibemaks väheneks ühtviisi nii import-, kui kohalikul kaubal. 2. "...Poolas on värsked puuviljad madala käibemaksumääraga (5%) ja see on mõjunud positiivselt nii tarbijatele..." millel see väide põhineb, milles seisnes positiivne mõju, kuidas seda uuriti? Olen suhteliselt sage puuviljade ostja ja oman küllaltki head ülevaadet hindadest. Nt õuna hind võib erinevates kauplustes erineda umbes 6 korda (0.5-3), apelsiini hind 4 korda (0.8-3.5), kusjuures mõningane sõltuvus maitsest on, kuid mitte väga märkimisväärne. Siit peaks pigem järelduma, et nende viljade hinna määravad muud asjaolud, mitte käibemaksu suurus. Otsene konkurents ei näi väga toimivat. On väheusutav, et selline meede muudaks hinda rohkem kui mõni protsent. Võrreldes muudega on puu- ja eriti juurviljad siiski suhetliset odavad toiduained. Ettepaneku tegija võiks uurrida, kui suure osa keskmise tarbija ostukorvist need moodustvad ja hinnata milline oleks saadud võit keskmisele tarbijale. Ma pakun, et see jääb alla 0.2 % ostukorvist (miinimumpalga saajal 1.6€/kuu). Vrdl nt aasta keskel rakenduv käibemaksu tõus suurendab ostukorvi maksumust umb 1.5%. Kas selle nimel on mõtet aruandlust jälle keerulisemaks teha, pealegi, sel teel saamata jäänud raha korjatakse kokku ikkagi mingi muu maksutõusu kaudu.