Ettepanek muuta välismaalaste seadust, et arvestada sääste ja toetada Eesti kodanike peresid.
Eesti kui humaanse rändepoliitika liider: strateegiline perspektiiv.
Praegune olukord seadusandluses tekitab märkimisväärseid raskusi peredele, kus üks abikaasadest on Eesti kodanik ja teine välismaalane. Probleem seisneb järgnevates aspektides:
- Eesti kodanike vähene atraktiivsus rahvusvahelisel tasandil: Rangemad rändealased nõuded muudavad Eesti kodanikega abiellumise vähem atraktiivseks võrreldes teiste EL-i riikide kodanikega. See piirab eestlaste võimalusi luua perekondi, mõjutades negatiivselt demograafilist olukorda.
- Pereühenduse diskrimineerimine: Eesti kodanike abikaasasid käsitletakse samaväärselt teiste rändajatega, kellel puudub side Eestiga. See ei arvesta nende unikaalset olukorda ja vajadust toetada peresid.
- Piiratud pereväärtuste toetus: Seadus, mis ei tunnista sääste legitiimse sissetulekuallikana, loob tõkkeid elamisloa saamiseks, isegi kui perel on vahendid mugavaks eluks. See sunnib peresid otsima elamiseks teisi riike või viib perekondade lahutamiseni.
- Sotsiaalsed tagajärjed: Eesti kodanike vähene atraktiivsus rahvusvahelisel tasandil ja kõrged takistused perede loomiseks suurendavad üksindustunnet kodanike seas, mis võib viia depressiooni ja isegi enesetappudeni.
Selle probleemi lahendamine tugevdab peresid, parandab demograafilist olukorda ja muudab Eesti kodanikud rahvusvaheliselt ihaldusväärsemateks abikaasadeks.
Mina, pöördun Teie poole ettepanekuga muuta välismaalaste seadust (Välismaalaste seadus). Minu ettepanek on suunatud Eesti kodanike abikaasade ja pereliikmete olukorra parandamisele ning finantsiliselt sõltumatute isikute elama asumise soodustamisele.
Praegune probleem
- Eesti kodanike abikaasadele tekkivad raskused: Praegu käsitletakse Eesti kodanike pereliikmeid samaväärselt välismaalastega, kellel puudub igasugune seos Eestiga. See tekitab ebaõiglust, sest sellised inimesed on juba ühiskonda integreeritud läbi peresidemete ja moodustavad koos Eesti kodanikuga ühise pere-eelarve.
- Säästude mittearvestamine: Seadus nõuab regulaarse sissetuleku tõendamist, kuid ei tunnista sääste kui piisavat alust elamisloa saamiseks või pikendamiseks. Varem legaalselt teenitud ja maksustatud säästud on selge tõend inimese finantsilisest sõltumatusest ja ei kujuta riigile mingit riski.
- Eesti kodanike pereliikmete ebasoodne kohtlemine: Erinevuse puudumine Eestis peresidemeid omavate taotlejate ja nendeta välismaalaste vahel muudab seaduse paindumatuks ning vähem atraktiivseks peredele, kus üks abikaasadest on Eesti kodanik.
Ettepanek muudatusteks
- Maksimaalne leebus Eesti kodanike abikaasadele ja pereliikmetele:
Seadus peaks ette nägema leebemad nõuded Eesti kodanike abikaasadele ja pereliikmetele. Täpsemalt:
- Piisab, kui tõendatakse, et perekonna kulude katmiseks on olemas säästud, mis katavad vähemalt 6 kuud (vastavalt kehtivale elatusmiinimumile).
- Regulaarse sissetuleku tõendamise nõue tuleks välja jätta, kuna peresidemed Eesti kodanikuga on juba piisav alus ühiskonda integreerumiseks.
- Eristamine Eesti kodanike pereliikmete ja teiste vahel:
- Välismaalaste puhul, kellel puuduvad Eestis peresidemed, võiks säilitada rangemad nõuded, sealhulgas säästude tõendamise kogu elamisperioodi katteks või regulaarse sissetuleku olemasolu.
- Eesti kodanike pereliikmetele peaks kehtima leebemad tingimused, mis toetavad pereväärtusi.
- Säästude tunnustamine finantsilise sõltumatuse tõendina:
- Lubada taotlejatel esitada pangakonto väljavõte, mis kinnitab säästude olemasolu, ilma nende päritolu avalikustamiseta.
- See kaitseb taotlejate andmete konfidentsiaalsust ja lihtsustab protsessi.
Majanduslik ja sotsiaalne kasu
- Uute maksutulude kaasamine:
Leebus Eesti kodanike sugulaste suhtes suurendab nende inimeste arvu, kes otsustavad riiki elama asuda, tuues kaasa täiendavaid maksutulusid:
- Kinnisvara üürimisest ja ostmisest.
- Kaupade ja teenuste tarbimisest.
- Kaudsete maksude (nt käibemaksu) laekumisest.
- Integreerimise tõhustamine: Peresidemed ja pikaajaline elamine riigis aitavad paremini integreerida taotlejaid ühiskonda, mis avaldab positiivset mõju kultuurilisele ja majanduslikule arengule.
- Pereväärtuste tugevdamine: Leebe lähenemine Eesti kodanike abikaasade suhtes toetab pereväärtusi, näidates, et riik hindab ja kaitseb oma peresid.
Kokkuvõte
Palun algatada nende ettepanekute arutelu ja teha vastavad muudatused välismaalaste seaduses. Need muudatused muudaksid Eesti atraktiivsemaks finantsiliselt sõltumatutele isikutele ja tagaksid õiglasema kohtlemise Eesti kodanike pereliikmetele.
Olen valmis esitama täiendavaid selgitusi või osalema selle algatuse aruteludes.
Eesti kui humaanse rändepoliitika liider: strateegiline perspektiiv
Nõusolek säästude tunnustamiseks Eesti kodanike abikaasade elamisloa saamise ja pikendamise aluseks avab ainulaadse võimaluse riigile kujuneda uuendusliku ja humaanset rändepoliitikat rakendava riigina. See algatus ei ole lihtsalt praktiline lahendus, vaid strateegiline tööriist Eesti sotsiaalse, majandusliku ja rahvusvahelise arengu edendamiseks.
1. Ainulaadne rändemudel
Eestil on võimalus saada esimeseks Euroopa Liidu riigiks, mis rakendab kontseptsiooni finantsiliselt sõltumatutest rändajatest, kes toetavad Eesti kodanike perekondi. See loob ainulaadse pretsedendi, mis tugevdab mitte ainult riigi sisepoliitikat, vaid ka rahvusvahelist kuvandit.
- Uuenduslik lähenemine: Traditsioonilised EL-i rändesüsteemid keskenduvad majanduslikule otstarbekusele, jättes peresidemed sageli tagaplaanile. Eesti võib tõestada, et peretoetus ja humanism võivad käia käsikäes majandusliku arengu ja riikliku turvalisusega.
- Mudeli eksportimine: Seda algatust saab kasutada Euroopa Liidus uute rändepoliitikate loomiseks, kus austatakse nii isikuvabadust kui ka pereväärtusi.
2. Demograafilise jätkusuutlikkuse tugevdamine
Eesti seisab silmitsi demograafiliste väljakutsetega, mis tulenevad madalast sündimusest ja rahvastiku väljavoolust. Säästude tunnustamine elamisloa alusena loob stiimuleid kodanikele, et nad jääksid Eestisse, moodustaksid perekondi ja kasvataksid lapsi.
- Kodanikud tagasi Eestisse: Soodsad tingimused abikaasadele muudavad Eesti atraktiivsemaks neile, kes on siit lahkunud, kuid soovivad koos perega naasta. See ei ole ainult inimeste naasmine — see tähendab teadmiste, kultuurilise kogemuse ja majandusliku aktiivsuse tagasitoomist.
- Jätkusuutlik tulevik: Uued pered, mille üks liige on välismaalane, aitavad luua kultuuriliselt mitmekesisemat ja kohanemisvõimelisemat ühiskonda. See on oluline eduka arengu tagamiseks pikas perspektiivis.
3. Majanduse mitmekesistamine
Finantsiliselt sõltumatute rändajate meelitamine avab uusi majanduslikke võimalusi ja stimuleerib erinevate sektorite arengut:
- Kinnisvaraturu areng: Finantsiliselt sõltumatud rändajad rendivad või ostavad elamispindu, mis stabiliseerib kinnisvaraturgu ja loob nõudlust uute projektide järele.
- Teenindussektori kasv: Migrantide vajadused, sealhulgas haridus, tervishoid ja vaba aeg, loovad nõudlust kohalike teenuste järele, mis tugevdab ettevõtlust ja loob uusi töökohti.
- Pangandussektori toetus: Säästude kasutamine elamisloa aluseks suurendab raha voogu Eesti pankadesse, mis tugevdab finantssüsteemi.
4. Sotsiaalne harmoonia ja usaldus riigi vastu
Sellise seaduse vastuvõtmine suurendab kodanike usaldust riigi institutsioonide vastu. See näitab, et valitsus on valmis kuulama oma kodanikke ja tegema muudatusi, mis lihtsustavad ja õigustavad nende elu.
- Pereväärtuste toetamine: Algatus kinnitab, et perekond on ühiskonna alustala ja selle toetamine on üks riigi prioriteete.
- Sotsiaalse pinge vähendamine: Soodsad tingimused abikaasadele vähendavad stressi ja bürokraatlikke takistusi, millega pered kokku puutuvad.
5. Eesti rahvusvahelise maine tugevdamine
Eesti on end juba tõestanud kui progressiivne ja uuenduslik riik, eriti digitaliseerimise ja tehnoloogia arendamise valdkonnas. Selle algatuse elluviimine tugevdab riigi mainet kohana, kus austatakse inimõigusi, humanismi ja majanduslikku otstarbekust.
- “Pehme jõud” (Soft power): Abikaasade rände tingimuste lihtsustamine loob positiivse kuvandi Eestist, soodustades riigi kultuurilist ja poliitilist mõju.
- Andekate inimeste ligimeelitamine: Progressiivne rändepoliitika ei meelita ainult finantsiliselt sõltumatuid inimesi, vaid ka andekaid spetsialiste, kes otsivad elamiseks ja töötamiseks vabadusi pakkuvat riiki.
6. Globaalne liidriroll
Eestil on võimalus võtta juhtpositsioon Euroopas, pakkudes ainulaadset rändemudelit, mis ühendab isikliku elu austamise, pereväärtuste toetamise ja majandusarengu.
- Pretsedendi loomine: Eesti saab olla esimene riik, mis viib ellu sellise algatuse, näidates kogu maailmale, et humanism ja pragmaatika võivad töötada koos.
- Mõju EL-i poliitikale: Selle algatuse edu võimaldab Eestil mõjutada Euroopa Liidu rändepoliitika kujundamist.
Järeldus
See algatus ei ole lihtsalt rändeseaduse muudatus, vaid strateegiline samm õiglasema, humaanselt areneva ja tugevama riigi loomise suunas. See lahendab tänased probleemid, avab uusi võimalusi ja teeb Eestist liidri humaanses rändepoliitikas.
Selle seaduse vastuvõtmine näitab, et Eesti väärtustab oma kodanikke, nende peresid ja on valmis kohanema globaalse maailma väljakutsetega, säilitades samal ajal oma väärtused ja tugevdades tulevikku.