Email 7. mai 2025 Kollektiivse pöördumise "Eesti toetab Palestiina omariiklust" menetlemine Riigikogus
Lugupeetud Väliskomisjoni esimees ja liikmed, Oleme mures, et meie pöördumise arutelu Riigikogu täiskogus on põhjendamatult veninud ning tekivad kahtlused, et arutelu Riigikogu täiskogus võib menetlusprotsessist hoopis välja jääda. Selline areng õõnestaks paratamatult rahvaalgatuse kui demokraatliku osalusvormi tähendust ja kaalu. Väliskomisjoni esimees Marko Mihkelson ütles tabavalt meie väliskomisjoni istungil 17.02.2025: „Arusaadavatel põhjustel ei ole meil seni olnud laiapõhjalist avalikku debatti ega ühiskondlikku arutelu selle üle, mis Lähis-Idas tervikuna toimub ja millised oleksid Eesti kui väikeriigi parimad võimalikud sammud.” Just sellise laiapõhjalise arutelu võimaldamisele aitab kaasa käesoleva petitsiooniga Riigikogu ette toodud küsimuste käsitlemine. Riigikogu suur saal on selle debati pidamiseks kõige kohasem foorum, eriti arvestades olukorra tõsidust. Olukorra tõsidust rõhutab ka asjaolu, et Iisraeli päritolu akadeemik Omer Bartov – rahvusvaheliselt tunnustatud Holokausti ja genotsiidi ekspert – on sündmuste ja tõendite põhjaliku analüüsi tulemusena jõudnud järeldusele, et Iisraeli tegevus Gazas kujutab endast genotsiidi (nt The Guardian, 13.08.2024: https://www.theguardian.com/world/article/2024/aug/13/israel-gaza-historian-omer-bartov ja Democracy Now!, 30.12.2024: https://www.democracynow.org/2024/12/30/omer_bartov_israel_gaza_genocide). Ka Eesti juhtivad sotsiaalteadlased on rõhutanud, et Eesti riik peab selle küsimusega sisuliselt tegelema (Eesti ühiskonnateadlaste avalik pöördumine valitsuse poole: https://www.delfi.ee/artikkel/120295751/kuula-milline-tahendus-on-palestiina-riigi-tunnustamiselkas-icc-vahistamiskask-on-oigustatud).Eesti kui rahvusvahelist õigust austava riigi jaoks on sellises olukorras selge seisukoha kujundamine ja parlamentaarne arutelu vältimatu. Petitsioonis tõstatatud küsimused Palestiina riigi tunnustamisest ja Eesti kohustustest rahvusvahelise õiguse, sealhulgas Rahvusvahelise Kohtu (ICJ) otsuste (https://www.icj-cij.org/case/192) järgimise osas nõuavad Riigikogu tähelepanu. Palume Teilt konkreetset teavet: 1. Millises menetlusetapis on pöördumine hetkel? 2. Milline on Väliskomisjoni ajakava pöördumise esitamiseks Riigikogu täiskogule? 3. Millal võib kõige varem eeldada arutelu toimumist Riigikogu suures saalis? Eeldame, et Väliskomisjon tagab rahvaalgatusele ja selles tõstatatud küsimustele väärika menetluse Riigikogus, kooskõlas nii Eesti seaduste kui ka rahvusvaheliste kohustustega. Ootame Teie vastust. -------------- Tere ja aitäh kirja eest! Kiri on komisjoni liikmetele edastatud. Samas annan teada, et teie kollektiivne pöördumine on järgmise nädala esmaspäeva, 12. mai väliskomisjoni istungi päevakorras. Lisaks juhin tähelepanu, et komisjon saab oma otsuse teha RKKTSi § 15212 ja § 15213 alusel. ] § 15212. Pöördumise menetlemine (1) Komisjon arutab pöördumist kolme kuu jooksul ning teeb otsuse pöördumise kohta kuue kuu jooksul pöördumise menetlusse võtmisest arvates.
Tere ja aitäh kirja eest! Kiri on komisjoni liikmetele edastatud. Samas annan teada, et teie kollektiivne pöördumine on järgmise nädala esmaspäeva, 12. mai väliskomisjoni istungi päevakorras. Lisaks juhin tähelepanu, et komisjon saab oma otsuse teha RKKTSi § 15212 ja § 15213 alusel. ] § 15212. Pöördumise menetlemine (1) Komisjon arutab pöördumist kolme kuu jooksul ning teeb otsuse pöördumise kohta kuue kuu jooksul pöördumise menetlusse võtmisest arvates. (2) Komisjon kutsub pöördumisel märgitud kontaktisiku või tema esindaja komisjoni istungile pöördumist selgitama. (3) Komisjonile on pöördumise menetlemine ning selle suhtes seisukoha kujundamine kohustuslik. (4) Komisjon võib esitatud ettepanekuga osaliselt või täielikult nõustuda või mitte nõustuda. Komisjon teavitab pöördumisel märgitud kontaktisikut või -isikuid, millise seisukoha komisjon pöördumise suhtes võtnud on. [RT I, 01.04.2014, 1 - jõust. 11.04.2014] § 15213. Otsused pöördumise kohta Komisjon võib pöördumist menetledes otsustada: 1) algatada eelnõu või olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu; 2) korraldada avalik istung; 3) edastada ettepanek pädevale institutsioonile seisukoha võtmiseks ja lahendamiseks; 4) edastada ettepanek Vabariigi Valitsusele seisukoha kujundamiseks ja pöördumisele vastamiseks, kujundatud seisukohast teavitatakse ka komisjoni; 5) esitatud ettepanek tagasi lükata või 6) lahendada pöördumises püstitatud probleem muul viisil. [RT I, 01.04.2014, 1 - jõust. 11.04.2014] Tervitades