Viru-Nigula Vallavalitsus on algatanud detailplaneeringu, millega on plaanis tulevikus likvideerida Sadama tee põhjapoolne osa koos rohealaga. Asemele plaanitakse ehitada 18 m kõrgune hoonestus (5-korruselise maja kõrgus).
Aitame koos säilitada Sadama tee põhjapoolse osa!
Algatatud on Kunda sadama detailplaneering, mille eskiislahendus on esitatud lähemate kinnistute omanikele tutvumiseks ja ettepanekute esitamiseks. Sadama detailplaneeringu lahendus mõjutab ka teisi linnaelanikke, kelle arvamust ja ettepanekuid ei ole küsitud.
Kunda sadama laiendamine on mõistetav, kuid detailplaneeringus esitatud lahendus ei arvesta Kunda linna elanike huvidega, vaid on ettevõtluse poole kaldu. Detailplaneeringu järgselt soovitakse kaotada Sadama tee põhjapoolne (sadama poolne) osa koos rohealadega (Sadama tee ja Uus-Sadama tee vahelisel alal), ning ehitada asemele 18 m kõrgune hoonestus (= 5-korruselise maja kõrgusega).
Detailplaneeringu eskiisi järgselt on nähtud ette likvideerida Sadama tee põhjapoolne osa ja suunata kergliiklus üle Uus-Sadama tee. Selline lahendus teeb tee ületamise jalakäijatele ohtlikuks. Kergliikluse suunamine Uus-Sadama tee äärde muudab randa liikumise väga inimvaenulikuks ja ebapraktiliseks, kuna sadama laienduse mõjul suureneb ka oluliselt raskeveokite liikluskoormus.
Sadama teed kasutavad randa liikumiseks, tervisekõnniks, jooksmiseks, rattaga sõitmiseks jne nii linna kui ka Sadama tee ja Lontova elanikud. Samuti kasutatakse Sadama tee põhjapoolset osa ka sadamasse liikumiseks.
Rohealade kaotamine Uus-Sadama tee ja Sadama tee teelõigu vaheliselt alalt muudab ka oluliselt rannaala ja kohalikku miljööd ning tekitab äärmiselt suure kontrasti sadama ja rannaala vahel. Rohealad on vajalikud, et vähendada terminalidest ja sadamast lähtuvaid müra ja tolmu häiringuid.
Sadama tee põhjapoolse osa kaotamine ei toeta Viru-Nigula Vallavalitsuse 2024–2030 aastateks arengukavas seatud eesmärke, mis keskenduvad elanikusõbraliku, turvalise ja miljööväärtusliku elukeskkonna loomisele, eesmärgistatud ja kaasavale juhtimisele, kogukondade toetamisele ning kättesaadavate teenuste tagamisele. Samal ajal on Sadama tee säilitamine oluline ettevõtluse arengu seisukohast, kuna see tagab sujuva ja turvalise ühenduse linna ja sadama vahel, soodustades nii kohaliku majanduse kui ka töökohtade arengut. Kuna sadama tulevikunägemuses nähakse ka jahisadama funktsiooni, on inimestel vaja korralikku, miljööväärtuslikku ja turvalist teed, mis võimaldaks mugavat ligipääsu nii kohalikele elanikele kui ka külastajatele. Lisaks looks see võimaluse tutvuda piirkonna ajaloo ja kultuuripärandiga, muutes piirkonna atraktiivsemaks nii kohalikele kui ka turistidele.
Detailplaneeringus polnud märgitud Kunda tuletorni säilmete asukohta ja hetkel ei pääse sinna ka kuidagi inimesed ligi ning see pole ka vaadeldav. Tuleks leida võimalused kuidas taastada Kunda tuletorn, sest joonised on selle kultuurimälestise kohta alles.
Sadama tee on väga suure ajaloolise väärtusega, mille vahetus läheduses on haruldase Kunda tuletorni säilmed. Säilitame enda kodukoha pärandit!
Eeltoodust lähtuvalt tuleb:
1. leida tasakaal elukeskkonna ja ettevõtluse vahel. Vajame detailplaneeringu lahendust, mis arvestab nii Kunda linna kui ka kohaliku kogukonna huve;
2. säilitada Sadama tee põhjapoolne osa kergliiklusteena ning Sadama tee ning Uus-Sadama tee vaheline roheala;
3. pikendada Sadama tee sadamani, luua ühendus rannaalaga olemasoleva randa viiva juurdepääsutee juurest;
4. markeerida terminalidega ristuvad kergliiklustee osad, et need oleksid jalakäijatele ohutumad, samuti markeerida vastavalt Uus-Sadama teega ristuv Sadama tee osa, sest olemasolev lahendus ei arvesta kergliiklejatega.
5. Kunda tuletorn on ainulaadne kogu Eestis. Tuleb mõelda lahendus, kuidas inimesed saavad tuletorni juurde ligipääsu, seda vaadelda. Tuleb leida võimalused tuletorni taastamiseks (erinevad fondid, sadamaga koostöö jne).