Eestis on IB õppeprogramm praegu kättesaadav vaid vähestes koolides, mis piirab paljude ambitsioonikate õpilaste võimalusi rahvusvaheliselt tunnustatud haridusele. Kui juurdepääs IB-le laieneks, suureneks õpilaste konkurentsivõime ja Eestis pakutava hariduse mitmekesisus.
IB õppeprogramm on intensiivne rahvusvaheliselt tunnustatud õppekava, mis arendab õpilaste kriitilist mõtlemist, teadmisi rahvusvahelistest suhetest ja diplomaatiast ning süvendab kooliainete põhilisi teadmisi. Programmi rakendamine ei arenda ainult õpilase rahvusvahelist konkurentsivõimet, vaid ka õpetajate oskusi, mis suurenavad nende professionaalset pädevust ja innovaatilist lähenemist klassiruumis, parandades üldist hariduse kvaliteeti. Kuna Eestis pakutakse programmi vaid neljas koolis (Tallinna Inglise Kolledž, Audentes, International School of Estonia ja Miina Härma Gümnaasium), on võimalused õpilastele, kes sooviksid programmiga õppida, vägagi limiteeritud. IB õppeprogrammi peamine pluss on see, et see valmistab õpilased ette ülikooliõpinguteks ülemaailmsetes koolides ja tööks rahvusvahelistes ettevõtetes. Kuid programm oleks just Eesti õpilastele optimaalne, kuna IB diplomit aktsepteerivad ka mitmed Eesti parimad ülikoolid (Tartu Ülikool, Tallinna Ülikool, Tallinna Tehnikaülikool ja Eesti Kunstiakadeemia). See tähendab, et programmiga õppides on meie riigi õpilastel ka paremad võimalused tulevikus Eestis heale järjele saada. Kuna Eestis on juba eos väga kvaliteetne gümnaasiumiharidus, aitaks IB õppeprogrammi laiendamine meie akadeemilist mainet ainult kasvatada. Kuid kuna juurdepääs IB-le on nii minimaalne, kärbib see meie suurepäraste õpilaste võimalusi ennast rahvusvahelisel tasandil tõestada.
Et populariseerida IB programmi kasutust Eestis, võiks alustada näiteks programmi tutvustamist uutes riigigümnaasiumites (PERG, MURG, TORG) ja G4 koolides, kus seda veel pole (Tallinna 21. kool, Tallinna Reaalkool ja Gustav Adolfi Gümnaasium). Programmi saaks esmalt laiendada koolidesse, kus on kõrgendatud valmisolek ja avatum meel uuendustele. IB õppeprogramm oleks muidugi valikuline, mitte kohustuslik, kuna programm nõuab tihti õppimist teises keeles (inglise keel). Kuna see kõik pole odav lõbu, tuleks luua riiklik toetusprogramm, mis pakub koolidele rahalist abi IB loa saamiseks, õpetajate vajalikuks koolitamiseks ja muidugi ka IB programmi aastamaksuks (mis on 9150€/kool/aasta). Lisaks võiks kaaluda partnerlust IB õppeprogrammiga varem juba seotud olnud koolidega Eestis ja välismaal, et jagada teadmisi ja kogemusi. Läbi partnerluse saaks viia programmist huvitatud õpilasi kindlaks ajaks õppima koolidesse, kus programm juba toimib, et nad saaksid sellest isikliku kogemuse. Saaks ka arendada digitaalset õppeplatvormi, et kaugemates piirkondades elavatel õpilastel oleks võimalus osaleda IB tundides virtuaalselt, see aitaks IB õppekava võimalusi tõhusamalt ja võrdsemalt jagada. Me usume, et IB õppeprogrammi laiendamine Eestis tooks suurt kasu ja rahvusvahelist tunnustust meie andekatele õpilastele, uuendusmeelsetele õpetajatele ja maailmatasemel koolidele. IB programmi ja selle võimaluste kohta saab rohkem lugeda siit: https://www.ibo.org/, ttps://tik.edu.ee/p/253-ib-oppeprogramm-tikis
Ebapraktiline
Õppisin põhikoolis IB programmi järgi ja sellel on kindlasti oma eeliseid, kuid ka palju probleeme. IB juurdepääsu laiendamise asemel võiks kõigepealt lahendada selle praeguseid murekohti.