Ettepanek -
Ettepanek on luua regulatsioon, et ühte tööd saavad teha kaks inimest. Selle rakendamise eelduseks on kolmepoolsete töölepingute sõlmimine ja tandemtöösuhte reguleerimine. Ettepaneku seadusanluseks vormistamisel tuleks arvestada ka maksustamise küsimusega. Samas, kui tandemtöö on vormistatud ühe lepinguga ning töötasu on miinimumpalk, siis langeb ära ka probleem, et sotsiaalmaks on liiga kõrge, sest see on miinimumiga sama või kõrgem.Põhjendus -
Idee esitaja taotletav eesmärk on tõsta vanemaealiste hõivet ja luua laiemad valikud osakoormusega töötamiseks. Osakoormusega töötamise toetamine teeks võimalikuks selle, et noored lapsevanemad või ka pensionärid töötavad osaajaga siis, kui neil täiskohaga töötamiseks puudub võimalus, vajadus või tahtmine.Inimese vanuse kasvades suureneb haigestumise tõenäosus; tööjõu vananemisega seoses ei ole mõeldav, et tööturul püsimine on binaarne nähtus – kas töötad või oled tööturult väljas. Seega küsimus, kuidas korraldada jooksvalt ajutiselt töövõimetu töötaja asendamine, muutub organisatsioonides järjest olulisemaks.
Ettepaneku rakendamine eeldab töölepinguseaduse ja maksuseaduste muutmist paindlikumaks, nii et need soodustaksid osaajaga tööd ning võimaldaksid vajadusel ka töösuhte ajutist katkestamist, milleks tuleb üle vaadata tandem-positsioonide maksustamise võimalused. Vajadusel tegema muudatusi kutsestandarditesse, lisades tööjagamise kui üldoskuse.
Ettepanek peaks ka Eesti süsteemi sobituma, kui rakendada uuenduslikke muudatusi. Sellist tööjagamist, kus sama tööd on palgatud tegema kaks inimest, kes otsustavad koos oma tööaja üle ning vastutavad koos töötulemuste eest, Eesti õigussüsteem praegu veel ei toeta.
Jagatud töökohtade e tandemtöö puhul on suurem roll ja vastutus kahel töövõtjal. Tandemtöökohad eeldavad kindlasti ka töötajate koolitamist eeskätt kommunikatsiooni, omavahelise teadmuse jagamise, koostöö teemadel. Praegu juba kasutatakse tandemtöö põhimõtteid nendel ametipositsioonidel, mis eeldavad loomingulisust, ideearendust, innovatsiooni (nt smart work IT-lahenduste loomisel). Kuid ühiskonnas on tunnetatav vajadus laiendada neid põhimõtteid ka muude oskustasemetega töökohtadele.
Ettepaneku rakendamine tooks kaasa osakoormusega töötamise laiema leviku ja suurendaks üldist hõivet, mis omakorda võimaldaks oluliselt parandada tööalast heaolu inimestel, kes vanusest lähtuvalt või ka tervislikel põhjustel ei saa täiskohaga panustada või kes peavad tööl käima väikeste laste kõrvalt.
Rahvusvahelisi analooge jagatud töökohtadest leiab tervest maailmast, Euroopa Liidu liikmesriikidest Suurbritanniast, Poolast, Tšehhist, Slovakkiast, Sloveeniast jm.
Viiteid:
http://www.praxis.ee/wp-content/uploads/2014/11/New-forms-of-employment-2015.pdf,
https://www.eurofound.europa.eu/observatories/eurwork/industrial-relations-dictionary/job-sharing-0
Ei saa hästi aru, kuidas kujunevad sotsiaalsed garantiid
See on pagana hea mõte, aga ühe sotsiaalmaksuga ei saa ju tekitada 2 inimese haigekassahüvitisi?
Airile. Peab tulema võimalus jagada need nt proportsionaalselt.
Kui mujal lahendused toimivad, siis miks mitte siin. Eesti riik ei ole veel valmis ka maksude osas.