See ei ole ainult kohalik mure. Sarnased kaevandusi plaanitakse rajada ja on juba rajatud kõikjale Rail Balticu trassi lähedusse ning kuna see raudtee lõikab terve Eestimaa pooleks, puudutab see meid kõiki.
Meie, allakirjutanud, Mälivere küla ja ümbritsevate piirkondade elanikud ning teised muret tundvad inimesed, palume Kliimaministeeriumil, Keskkonnaametil ja kohalikel omavalitsustel peatada Künka IV liivakarjääri kavandamine Mälivere külasse, kuni on tagatud sõltumatud ja läbipaistvad uuringud müra, keskkonnamõju ja kohalike elanike terviseriskide kohta.
10. septembril 2025 toimunud avalikul koosolekul ilmnes, et kavandatav Künka IV karjäär tekitab kohalikes elanikes sügavat muret.
· Piirkonna elanikud on juba praegu häiritud Rail Balticu ehitusest ning pidevast raskeveokite liiklusest.
· Kumulatiivne müra piirkonnas on väga suur: olemasolev raudtee, maantee ja selle laiendamise projekt, Rail Balticu ehitus ning kaks tegutsevat karjääri nelja kilomeetri raadiuses. Uue karjääri lisandumine suurendaks koormust veelgi.
· Kavandatud kruusa transport mööda Rail Balticut suurendaks müra veelgi, kusjuures karjääri arendaja ei kavanda lisamüratõkkeid, põhjendades seda õigusliku lüngaga.
· Piirkonna keskkonnaseisund on uute karjääride, metsade mahavõtmise jm tõttu juba praegu halvenenud; lisakarjäär tähendaks täiendavat koormust nii elanikele kui loodusele.
Kuigi vastavad ametkonnad väidavad, et mõju keskkonnale ja elanikele on põhjalikult uuritud, andis Keskkonnaamet 2025. aasta suvel teada, et jättis algatamata Künka IV liivakarjääri keskkonnaloa taotlusele keskkonnamõju hindamise, kuna eelhinnangu tulemusel selgus, et "kavandatava tegevusega eeldatavalt olulist keskkonnamõju ei kaasne ning tekkida võivad keskkonnahäiringud on leevendatavad".
Karjääride rajamisel on heaks tavaks valida asukoht võimalikult kaugele asustusest (vt näiteks ettevõtte Eesti Killustiku kodulehel toodud juhised). Seda põhimõtet ei ole Künka IV menetluses järgitud.
Lisaks tasub mainida ka teisi olulisi asjaolusid, mis panevad nii Künka IV karjääri ehitamise kui ka kogu Rail Balticu projekti suure küsimärgi alla:
- Sama firma, TREV-2, mis tahab rajada Künka IV karjääri, plaanib anda riigi kohtusse, kuna riigi hinnangul on TREV-2 hankelepingut oluliselt rikkunud ja riik ei maksa TREV-2 -le sellest johtuvalt kogu tasu välja. Seega kui riik ei saa antud firmat usaldada siis kuidas meie peaksime neid usaldama?
- Raplamaa Sõnumid avaldas äsja sisuturundus artikli, kus kirjutatakse, et seoses Rail Balticu rajamisega ei avata uusi karjääre. Tegu on järjekordse valega.
- Ametlikel andmetel on puudu üle poole Eesti Rail Balticu projekti eelarvest, kaalutakse ka laenu võtmist.
- Eesti piirilt edasi kulgeva raudtee valmimine on küsimärgi all, kuna Eesti piirist Riiani kulgeva Rail Balticu trassi rahastusmudel ei ole veel selgunud.
Seetõttu leiame, et enne edasiste otsuste langetamist tuleb:
- Viia läbi sõltumatu ja avalik müraanalüüs, arvestades kogu piirkonna kumulatiivset müra.
- Hinnata erapooletult ja põhjalikult karjääri keskkonnamõju, sh elurikkusele ja kohalike elanike tervisele.
- Tagada elanike kaasamine ja nende arvamuse arvestamine. Kutsume Keskkonnaametit ja teisi vastutavaid asutusi üles peatama Künka IV liivakarjääri menetluse seni, kuni:
- kõik uuringud on tehtud sõltumatult,
- tulemused on avalikud,
- tagatud on meetmed müra ja keskkonnakahju vähendamiseks. Allakirjutanud