Kadrina vallale

Ei Tagapere liivakarjäärile!

  • Lisete Laisaar
,
  1. Ühisloomes
  2. Allkirjastamisel
  3. Menetluses
  4. Järelkaja
373 allkirja kogutud
ALLKIRJASTA

Kadrina vallale saatmiseks allkirjad koos! Allkirjastamise tähtaeg: .

Arvesse läheb vaid üks allkiri inimese kohta.

Merko Kaevandused OÜ soovib Mõndavere külla rajada Tagapere liivamaardla, hävitades sellega meie vee ja teed, tekitades müra ning tolmu. Me oleme lõksus, meil pole kuhugi minna. Soovime, et Kadrina vald seisaks oma inimeste heaolu, mitte suurkorporatsiooni huvide eest.

Merko Kaevandused OÜ on avaldanud Keskkonnaametile soovi rajada Läsna taha, Mõndavere külla uus liivakarjäär - Tagapere liivamaardla. Antud karjäär oleks tootmismahuga 40 000 kantmeetrit liiva betooni- ja asfaltsegude tootmiseks, hävitades meie vee ja teed, tekitades müra ning tolmu. Rääkimata meie looduskauni koha hävingust, elukeskkonna häirimisest ning kinnisvaraväärtuse langemisest.

Läänes ja lõunas on keskpolügoon, põhjas Tallinn-Narva maantee, kagus 15 aastat liivakarjääri? Me oleme lõksus, meil ei ole enam kuhugi minna, sest karjääri teenindav transport piiraks oluliselt kohalike inimeste liikumisvabadust. Soovime, et Kadrina vald seisaks oma inimeste heaolu, mitte suurkorporatsiooni huvide eest.

Ebapiisavad mõjuhinnangud ja uuringute piiratus

Praegused keskkonnamõjude hindamised keskenduvad üksnes karjääri alale ega arvesta naabruskonna ega ökosüsteemide terviklikku mõju. Plaanitav karjäär mõjutab ümbritsevaid ökosüsteeme ja asuks elanikele väga lähedal. Tagapere liivakarjääri maavara kaevandamise keskkonnaloa taotluses seisab: “Taotletava Tagapere liivakarjääri maavaravaru kaevandamisega ei ole oodata ebasoodsa mõju avaldumist piirkonna keskkonnaseisundile, inimeste heaolule, tervisele või varale.” See on ilmne ja otsene VALE.

Kavandatav karjäär paikneb rohevõrgustiku tugialal ning võib oluliselt kahjustada selle ökoloogilist toimimist ja elurikkust. Tegemist on piirkonnaga, mille loodusväärtused on kinnitatud nii töösolevas valla üldplaneeringus kui ka strateegilise hindamise aruandes. Samuti ohustab karjääri rajamine lähedal asuvat Natura 2000 linnuala.

Kaevetööd enamuses allpool põhjaveekihti

Veeseaduses seisab, et põhjavesi on kaitstav loodusvara. Kes kaitseb meie kaevudes oleva vee säilimist ja selle kvaliteeti? On oht, et häiritakse looduslikku veerežiimi, mis mõjutab ümbruskonna niiskusrežiimi ja elustikku ning meie kaevude vee kvaliteeti.

Kohaliku elukeskkonna ohustamine

Planeeritav liivakarjäär asub vahetus läheduses elumajadele, mis tähendab vältimatut mõju kohalike elanike igapäevaelule. 500 meetri kaugusel asuvale eluhoonele ei tagata piisavat kaitset tolmu, müra ega vibratsioonide eest. 1 km raadiuses asub 6 kohalikku majapidamist. Selline tegevus rikub inimeste elurahu ja vähendab kinnisvara väärtust.

Lisaks on kaevandus planeeritud rohevõrgustiku tugialale. Selline tegevus läheb vastuollu koostamisel oleva Kadrina valla üldplaneeringuga ja üle-eelmisel aastal koostatud Kadrina valla üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise aruandega. Rohelise võrgustiku tuumala muutmine tööstusmaa funktsioone kandvaks maa-alaks on mõeldamatu ja vastuolus kõigi keskkonna kaitse-eesmärkidega.

Liikluskoormuse suurenemine ja ohtlikkus

Arvutused näitavad, et selle kaevandatava mahu puhul (558 000 m3) oleks 10 m3 koormate kaupa vajalik vedada 2-3 veost ühes tööpäeva tunnis ja seda 15 aastat järjest, iga veos oleks koos autoga umbes 30 tonni. Suuremate autode puhul on mõju teede olukorrale rängem, kuid hetkel ei kannata tee isegi tühje karjäärimasinaid. Lisaks teede koormusele suureneks oluliselt ka müra- ja tolmusaaste looduskaunitel aladel, mida tee läbib. Suurte masinate pidev liiklus seab ohtu meie teedel liikuvad inimesed - kus nemad sellisel juhul ohutult liikuda saavad? Kuidas tagatakse ohutu liiklus Tapa-Loobu teega ristumisel, kus ristmikel on sellise liiklusmahu suurendamiseks ebapiisavad tingimused, kus puuduvad kiirendus- ja hoovõturajad.

Ei vasta riiklikule arengukavale ja maaelu edendamisele

Kavandatav karjäär on vastuolus Eesti 2035 strateegia ja maaelu arengukava põhimõtetega, mis eelistavad puhtust, looduse hoidmist ja tasakaalustatud arengut. Eelnevalt välja toodud punktid ilmestavad vastuolu. Rajaja põhjendab karjääri vajalikkust kohaliku tarbimisvajadusega ning viitab liiva logistilisele kättesaadavusele ja kvaliteedile, kuid ei käsitle seejuures karjääri mõju kohaliku kogukonna elukeskkonnale.

Soovime kohalikena, et Kadrina vallavolikogu arvestaks inimeste soovide ja huvidega, kuulates nende argumente ning leiaks endas moraalse jõu kaitsmaks nii Läsna, Loobu, Mõndavere, Arbavere kui ka teiste ümberkaudsete külade ja nende inimeste huve ja elukvaliteeti ning mitte lasta rikkuda meie elu- ja looduskeskkonda. Ootame Kadrina vallavalitsuselt kindlaid ja konkreetseid samme ning Kadrina vallavolikogu liikmetelt julgeid otsuseid, et seistakse oma valla inimeste huvide ja õiguste eest ning tagatakse inimeste rahulik ja jätkusuutlik tulevik.

373 allkirja kogutud

Kadrina vallale saatmiseks allkirjad koos! Allkirjastamise tähtaeg: .

Anna sellele algatusele oma allkiri!

Arvesse läheb ainult üks vähemalt 16-aastase Kadrina valla alalise elaniku poolt antud allkiri.

Mobiil-ID-ga allkirjastamine on sulle tasuta tänu annetustele.

Smart-ID-ga allkirjastamine on sulle tasuta tänu annetustele.

Menetlusinfo

Kommentaarid

4 ühisloomefaasis antud kommentaari
  1. Puudulikud uuringud

    Arvestades asukohta ja laiapõhjalise Keskonna Mõjude Hinnangu (edaspidi KMH) puudumist ei saa olla tõene väide, et kaevandamisega ei ole oodata ebasoodsa mõju avaldumist piirkonna keskkonnaseisundile, inimeste heaolule, tervisele või varale. Tugineme: KMHKS § 3 lg 2 p 1: oluline mõju tuleb hinnata nii keskkonnale kui ka tervisele ja heaolule. Uku juhtumis (Tallinna Ringkonnakohtu otsus 27.11.2024, 3-22-2460) oli üks KOV peamisi argumente see, et Keskkonnaameti eelhinnang ei käsitlenud piisavalt mõju keskkonnale. Tagapere liivakarjäär Maavara kaevandamise keskkonnaloa taotlus (lk 13): "Taotletava Tagapere liivakarjääri maavaravaru kaevandamisega ei ole oodata ebasoodsa mõju avaldumist piirkonna keskkonnaseisundile, inimeste heaolule, tervisele või varale.”

    1. Põhjavesi

      See maardla ja seda ümbritsevad alad asuvad põhjaveekogul, mis on määratud kui vähe kaitstud ja ohustatud. On oht, et häiritakse looduslikku veerežiimi, mis mõjutab ümbruskonna niiskusrežiimi ja elustikku. Tugineme: Vee seadus § 3 lg 1: põhjavesi on kaitstav loodusvara. Uku juhtumi kohtuotsuses (3-22-2460) tõi Kadrina vald selgelt välja, et kavandati kaevandamist alla põhjaveepiiri ning mõju kohalikele kaevudele oli hindamata — see oli üks KOV keeldumise aluseid.

      1. Taristu

        Läsna küla läbib ka tee keskpolügoonile, mida kasutab kaitseväe rasketehnika. Eriti õppusteaegu esineb päevi, kus külavahelt sõidab läbi mitmed sajad masinad aga seda ka suurõppuste välisel ajal. Küla vahel puuduvad kergliiklusteed ja taotluses märgitud Läsna-Peerunõmme tee on ainuke, mida mööda on täiesti ohutu jalgratta või jalgsi läbida. Kui ei ole kavas teha ringliiklust läbi Läsna küla, siis kuidas tagatakse ohutu liiklus Tapa-Loobu teega ristumisel, kus ristmikel on sellise liiklus mahu suurenemiseks ebapiisavad tingimused? Seal puuduvad kiirendus ja hoovõtu rajad. Lisaks ei ole olemas olevad teed piisavad karjääriliikluseks ja osadest majadest möödub väike tee vaid paarikümne meetri kauguselt. Tugineme: Teeseadus § 3 lg 2: Teeseadus § 3 lg 2: kohaliku tee omanik on kohustatud tagama tee korrashoiu ning selle kasutamise ohutuse ja säästlikkuse. Liikluskorralduse muutmiseks või liikluspiirangute kehtestamiseks tuleb arvestada tee kandevõimet ja piirkonna liiklusohutust. tee omanik peab tagama tee säilimise ja ohutuse. Uku juhtumis (3-22-2460) oli kohaliku taristu sobimatus üks põhjusi, miks KOV jäi kindlaks keeldumisele. Rajaja taotlus: Nii loodusliku kui sõelutud liiva väljavedu karjäärist toimub autotranspordiga Läsna–Peerunõmme tee kaudu ida suunas Tapa-Loobu tugimaanteele.

        1. Aitab jamast!

          Kohalik omavalitsus peab seisma kohalike inimeste huvide eest. Antud juhul on aga omavalitsus esitanud volikogu menetlusse otsuse eelnõu mis toetab Tagaperes järjekordse kaevanduse avamist. Kummastav on seejuures, et selline eelnõu on valminud vallamajas veel enne kui Merko Kaevandused oma plaane volikogule tutvustada on jõudnud. Selliselt toimides ei esinda vallavalitsus mitte kohalike elanike, vaid suurkorporatsiooni ja nende lobistide huve. Sellele tuleb julgeda vastu seista ning selleks peab seljad kokku panema. Üksikult ja eraldi me seda ei suuda, ent üheskoos suudame!

          Olen lugenud läbi algatuse "Ei Tagapere liivakarjäärile!" ja avaldan toetust oma allkirjaga.
          NimiIsikukoodAllkiri