Kadrina vallale

Ei Tagapere liivakarjäärile!

  • Lisete Laisaar
,
  1. Ühisloomes
  2. Allkirjastamisel
  3. Menetluses
  4. Järelkaja
1 päeva jäänud

Arutelu tähtaeg:

Arvesse läheb vaid üks allkiri inimese kohta.

Algatus on ühisloomefaasis. Esita oma kommentaar.

Ühisloomefaas on mõeldud algatuse tekstile kommentaaride ja ettepanekute kogumiseks — algatust veel allkirjastada ei saa. Ühisloomefaas kestab vähemalt kolm päeva, mille vältel algataja saab muuta nii teksti, tõlkeid kui ka algatuse saajat. Kui algatus allkirjastamisele saadetakse, läheb eestikeelne tekst lukku, ning muuta saab vaid tõlkeid.

Merko Kaevandused OÜ soovib Mõndavere külla rajada Tagapere liivamaardla, hävitades sellega meie vee ja teed, tekitades müra ning tolmu. Me oleme lõksus, meil pole kuhugi minna. Soovime, et Kadrina vald seisaks oma inimeste heaolu, mitte suurkorporatsiooni huvide eest.

Merko Kaevandused OÜ on avaldanud Keskkonnaametile soovi rajada Läsna taha, Mõndavere külla uus liivakarjäär - Tagapere liivamaardla. Antud karjäär oleks tootmismahuga 40 000 kantmeetrit liiva betooni- ja asfaltsegude tootmiseks, hävitades meie vee ja teed, tekitades müra ning tolmu. Rääkimata meie looduskauni koha hävingust, elukeskkonna häirimisest ning kinnisvaraväärtuse langemisest.

Läänes ja lõunas on keskpolügoon, põhjas Tallinn-Narva maantee, kagus 15 aastat liivakarjääri? Me oleme lõksus, meil ei ole enam kuhugi minna. Soovime, et Kadrina vald seisaks oma inimeste heaolu, mitte suurkorporatsiooni huvide eest.

Ebapiisavad mõjuhinnangud ja uuringute piiratus

Praegused keskkonnamõjude hindamised keskenduvad üksnes karjääri alale ega arvesta naabruskonna ega ökosüsteemide terviklikku mõju. Plaanitav karjäär mõjutab ümbritsevaid ökosüsteeme ja asuks elanikele väga lähedal. Tagapere liivakarjääri maavara kaevandamise keskkonnaloa taotluses seisab: “Taotletava Tagapere liivakarjääri maavaravaru kaevandamisega ei ole oodata ebasoodsa mõju avaldumist piirkonna keskkonnaseisundile, inimeste heaolule, tervisele või varale.” See on ilmne ja otsene VALE.

Kavandatav karjäär paikneb rohevõrgustiku tugialal ning võib oluliselt kahjustada selle ökoloogilist toimimist ja elurikkust. Tegemist on piirkonnaga, mille loodusväärtused on kinnitatud nii töösolevas valla üldplaneeringus kui ka strateegilise hindamise aruandes. Samuti ohustab karjääri rajamine lähedal asuvat Natura 2000 linnuala.

Kaevetööd enamuses allpool põhjaveekihti

Veeseaduses seisab, et põhjavesi on kaitstav loodusvara. Kes kaitseb meie kaevudes oleva vee säilimist ja selle kvaliteeti? On oht, et häiritakse looduslikku veerežiimi, mis mõjutab ümbruskonna niiskusrežiimi ja elustikku ning meie kaevude vee kvaliteeti.

Kohaliku elukeskkonna ohustamine

Planeeritav liivakarjäär asub vahetus läheduses elumajadele, mis tähendab vältimatut mõju kohalike elanike igapäevaelule. 500 meetri kaugusel asuvale eluhoonele ei tagata piisavat kaitset tolmu, müra ega vibratsioonide eest. 1 km raadiuses asub 6 kohalikku majapidamist. Selline tegevus rikub inimeste elurahu ja vähendab kinnisvara väärtust.

Lisaks on kaevandus planeeritud rohevõrgustiku tugialale. Selline tegevus läheb vastuollu koostamisel oleva Kadrina valla üldplaneeringuga ja üle-eelmisel aastal koostatud Kadrina valla üldplaneeringu keskkonnamõju strateegilise hindamise aruandega. Rohelise võrgustiku tuumala muutmine tööstusmaa funktsioone kandvaks maa-alaks on mõeldamatu ja vastuolus kõigi keskkonna kaitse-eesmärkidega.

Liikluskoormuse suurenemine ja ohtlikkus

Arvutused näitavad, et selle kaevandatava mahu puhul (558 000 m3) oleks 10 m3 koormate kaupa vajalik vedada 2-3 veost ühes tööpäeva tunnis ja seda 15 aastat järjest, iga veos oleks koos autoga umbes 30 tonni. Suuremate autode puhul on mõju teede olukorrale rängem, kuid hetkel ei kannata tee isegi tühje karjäärimasinaid. Lisaks teede koormusele suureneks oluliselt ka müra- ja tolmusaaste looduskaunitel aladel, mida tee läbib. Suurte masinate pidev liiklus seab ohtu meie teedel liikuvad inimesed - kus nemad sellisel juhul ohutult liikuda saavad? Kuidas tagatakse ohutu liiklus Tapa-Loobu teega ristumisel, kus ristmikel on sellise liiklusmahu suurendamiseks ebapiisavad tingimused, kus puuduvad kiirendus- ja hoovõturajad.

Ei vasta riiklikule arengukavale ja maaelu edendamisele

Kavandatav karjäär on vastuolus Eesti 2035 strateegia ja maaelu arengukava põhimõtetega, mis eelistavad puhtust, looduse hoidmist ja tasakaalustatud arengut. Eelnevalt välja toodud punktid ilmestavad vastuolu. Rajaja põhjendab karjääri vajalikkust kohaliku tarbimisvajadusega ning viitab liiva logistilisele kättesaadavusele ja kvaliteedile, kuid ei käsitle seejuures karjääri mõju kohaliku kogukonna elukeskkonnale.

Soovime kohalikena, et Kadrina vallavolikogu arvestaks inimeste soovide ja huvidega, kuulates nende argumente ning leiaks endas moraalse jõu kaitsmaks nii Läsna, Loobu, Mõndavere, Arbavere kui ka teiste ümberkaudsete külade ja nende inimeste huve ja elukvaliteeti ning mitte lasta rikkuda meie elu- ja looduskeskkonda. Ootame Kadrina vallavalitsuselt kindlaid ja konkreetseid samme ning Kadrina vallavolikogu liikmetelt julgeid otsuseid, et seistakse oma valla inimeste huvide ja õiguste eest ning tagatakse inimeste rahulik ja jätkusuutlik tulevik.

Kommentaarid

Olen lugenud läbi algatuse "Ei Tagapere liivakarjäärile!" ja avaldan toetust oma allkirjaga.
NimiIsikukoodAllkiri