Toiduainete maksuerisused [MÕJUANALÜÜS]Uus Eakus

Eesti Koostöö Kogu,
  1. Ühisloomes
  2. Allkirjastamisel
  3. Riigikogus
  4. Järelkaja
Arutelu lõppenud

Arutelu tähtaeg:

Esitaja: Oliver Kadak

Idee sisu   
Maksustada lihtsustatult kõike, mis teaduslikult tõendatult on  tervisele kahjulik tarbimine (liigsed/ebavajalikud suhkrud, E-ained, fabrikaattooted  jm). Peab olema kallis süüa kehva toitu. 
  
Vabastada käibemaksust (või vähendatud käibemaksu läbi) teaduslikult  tõendatud tervisele kasulikud tooted alates astelpajumarjadest kuni  vabapidamisel kanamunadeni.

MÕJUHINNANG

Mis on idee esitaja taotletav eesmärk või tõstatatud probleem(id), millele lahendust pakutakse?     
Parem tervis

Milliste seaduste muutmist ettepaneku rakendamine eeldaks?     
Erinevad maksuseadused.

Kas ettepanek on Eesti süsteemi sobiv või eeldab selle rakendamine teisi põhimõttelisi muudatusi?     
Vabariigi Valitsus on juba alustatud suhkurdatud jookide  maksustamisega.

Milliseid tagajärgi ettepaneku rakendamine kaasa tooks?
Nagu kirjutab Praxise analüütik Laura Aaben (http://www.praxis.ee/kajastused/laura-aaben-suhkrumaks-koos-koogiviljasoodustusega-oleks-parim/), näitavad suhkrumaksu analüüsi statistilised prognoosimudelid, et kaheastmeline suhkrumaks aitaks esimese kahe aastaga ära hoida rohkem kui 2200 lapse ülekaalu. Ka peaks vähenema haigestumine diabeeti ja südamehaigustesse. Võttes arvesse, et selliseid märkimisväärseid tulemusi on võimalik saavutada vaid magusjookide paarikümnesendise hinnatõusuga, tundub see poliitika igati mõistlik. Eriti kõrvutades nende haiguste ravikulusid rahapuuduse käes vaevlevale haigekassale ja inimeste halva tervise tagajärjel vähenenud töövõimega kaasnevaid kulusid Eesti majandusele.
Maailma Terviseorganisatsioon soovitab lisaks magustatud jookide lisamaksule juur- ja köögiviljade maksusoodustusi. Nende kahe maksupoliitika positiivsete tervisemõjude kohta on piisavalt teaduslikku kinnitust. Oluline on siinkohal märkida, et positiivsed tervisemõjud on suuremad, kui kehtestatakse mõlemad meetmed. Pealegi on nn suhkrumaksuga kogutavaid lisaressursse võimalik kasutada juur- ja köögiviljade maksusoodustuste rahastamiseks. Eestis on mõlemad variandid olnud kaalumisel.

Kas on olemas rahvusvahelisi analooge?  Mida neist on teada?     
Debatt juur- ja köögiviljade maksusoodustuste kasutamiseks leiab aset  paljudes riikides ning mitmetes riikides subsideeritakse ökoloogiliselt  toodetud toiduaineid. 

Millised on taotletava eesmärgi saavutamise teised, realistlikumad või süsteemsuselt sobivamad variandid?     
Edendada elanikkonna teadlikkust tervislikust toitumisest.
     
Eksperdid: Liisi Uder, Gerli Paat-Ahi, Ülla-Karin  Nurm

Kommentaarid

  1. Idee kiideti teemaseminaril heaks

    Arutelu käigus leiti, et prioritiseerida tasub tervislike toiduainete ja tasakaalustatud toidu kättesaadavust. Eesmärgiga suunata tarbija käitumist, kuna inimeste harjumused kujunevad kogu elu jooksul, mitte alles eakapõlves. Ka nn limonaadimaksu puhul saab tootja valida, kas vähendab tootes suhkrusisaldust. Ettepanekut saab ellu viia maksusoodustuste kaudu või mõnel muul viisil, mida peakski põhjalikumalt uurima.