Mootorpurjelaev Alar on Hiiumaa ja Eesti merenduspärandi viimane omasugune. Aitame koos päästa selle unikaalse ajaloo- ja kultuuriväärtuse edasisest lagunemisest ning tõestame, et kogukonnal on huvi laeva säilitamise vastu!
Alar on suurim sõjaeelses Eestis ehitatud purjelaev, mis siiani säilinud on. Ta ehitati Käina omanike, Saaremaa meistri ja Emmaste meeste kätega vanu laevaehituse traditsioone järgides. Laev kannab endas Hiiumaa ning Eesti ajaloost rasket, ent väärikat pärandit – nii ettevõtlikku kaubalaevanduse edendamist kui ka sõja-aegseid põgenemislugusid ja arreteerimisi. Tänaseks on laeva seisund kriitiline! Poolik restaureerimine on aastaid seisnud, ilmastiku mõjul laguneb laev iga päevaga üha enam.
On tarvis tehtud vigadest õppida ning ratsionaalselt-insenertehniliselt tööle asuda. Vastasel juhul vajub meie viimane traditsiooniline puulaev juba mõne aasta pärast risuhunnikuks, võttes kaasa korvamatu osa hiidlaste traditsioonidest, identiteedist ning väärikusest, tuues meile häbi nii enese ees kui rahvusvaheliselt.
Kutsume Hiiumaa kogukonna liikmeid, ettevõtjaid, omavalitsust, organisatsioone ja valdkonna asjatundjaid toetama tuumikgruppi loomist, mis veaks eest Alari päästmist. See ei ole ainult Emmaste, vaid kogu Hiiumaa ühine mure ja vastutus.
Alar on vaja kiiremas korras mõõdistada, toestada ning katta kiirelt püstitatava ja ilmastikukindla kuid ventilastiooni lubava katusealusega (kuur, hall). Edasi oleks juba aega pikaajalise tegevuskava ja väljatöötamiseks ja rahastuse otsimiseks, et säilitada, eksponeerida ja restaureerida laevakeret statsionaarse laevaehitusmälestisena. Nende investeeringutega viivitades hävitame ka viimase võimaluse laevast asja saada.
Kui Alari päästmine õnnestub, võiks temast tulevikus saada elav merenduspärandi ja pärandtehnoloogia keskus. Hariduspaik, mis jutustab meie merelist minevikku ning kus õpetatakse ja õpitakse oma kätega suuri asju tegema. Koht, kus näitused jutustaksid haaravaid lugusid suurpõgenemisest. Koht, mis kutsuks vaatama-õppima nii meie lapsi kui väliskülalisi. Koht, ilma milleta oleks Sõru vaid tuuline läbisõidusadam. Aus ja läbipaistev mudel rahastuse taotlemise tarbeks kaasaks nii laevaehitusettevõtteid, Euroopa programme, väliseesti kogukondi, kui ka kohalikke ettevõtjaid ja eraannetajaid. Osa kulusid kataks ka piletite müük kinnisesse hoonesse ja töötubade läbiviimine.
Kui Soomes ja Rootsis on ajalooliseid puulaevu kümnetes ja sadades, siis Alar on üks viimaseid kogu Baltikumis! Pea sajand tagasi raiusid tosin meest selle laeva kahe aastaga valmis. Anna oma allkiri näitamaks, et meie ei taha olla väetimad, meie ei taha Alarit hävitada!