TMA (ingliskeeles truck mounted attenuator) on löögileevendiga varustatud hoiatussõiduk mis tagab turvalisuse teel töötavale inimesele.
Eesti maanteedel toimub töö eri olukordades ööpäevaringselt ja see peaks toimuma kõigi osapoolte jaoks võimalikult turvaliselt kuid praegusel hetkel ei ole kasutusel piisavaid vahendeid selle tagamiseks. Üha sagenevad on olukorrad, kus teel liiklejate tähelepanu on kõrvale juhitud ning seeläbi jäävad tee ääres töötavad inimesed märkamata ning satuvad eluohtlikku olukorda.
Toon ka näiteid, 3.04.2025 juhtunud õnnetus Tallinn-Pärnu maanteel kus veoauto sõitis otsa tee ääres töötanud puksiirile või 31.07.2025 toimunud raske liiklusõnnetus Tallinn-Tartu maanteel kus hukkusid kaks veokijuhti, kes maanteel purunenud rehvi vahetasid kui neile sõitis otsa möödunud sõiduauto.
Selline loetelu näitab, kui kõrge on risk. Sellised juhtumid ei ole erandid, vaid järjest enam esinev oht. Seda kinnitavad ka paljud puksiiriteenuse töötajad kellega olen suhelnud. Praegu kehtivad nõuded TMA kasutamiseks on piiratud vaid planeeritud teetööde ajutise liikluskorralduse tarvis. Need ei kata ootamatuid või erakorralisi olukordi kuid kujutavad endast sama suurt ohtu.
Eesti maanteede ääred on mõõtmetelt liialt kitsad turvaliseks peatumiseks või seal töötamiseks, puudu on ka SOS peatuskohtadest. Kõige efektiivsemat abi saabki pakkuda tõkestussõiduki kasutamisega sündmuskohal. See tagab nii turvalisuse kui aitab muuta selgemaks ka liikluskorralduse teiste liiklejate jaoks antud kohas.
Teen ettepaneku täiendada tööohutuse ja ajutise liikluskorralduse regulatsioone selliselt, et maanteedel toimuvates liiklusolukordades, kus inimesed töötavad liikluseks avatud teelõigul – näiteks puksiiriteenuse osutamisel, tehniliste riketega sõidukite parandamisel või muudes sarnastes olukordades – oleks TMA-sõiduki kasutamine kohustuslik.
TMA-sõiduk peaks olema nõutud igas olukorras, kus ükskõik millise tehnilise abi osutajad viibivad liiklusele avatud sõiduteel ning on oht vahetuks kokkupõrkeks. Selline nõue suurendaks märgatavalt nii töötajate kui ka teiste liiklejate turvalisust.
Teenusega kaasnevate kulude katmise osas teen ettepaneku, et TMA kasutamine loetakse osaks tehnilise abi teenusest ning vastavad kulud kaetakse kas kohustusliku liikluskindlustuse lepingu kaudu või lisanduvad muude kohapeal osutatud teenuste hinnale. Igaljuhul ei tohiks teenuse kulu olla takistuseks teenuse kasutamisel või põhjendus selle nõude eiramiseks.