Türi Vallavolikogule Nõuame kohaliku omavalitsuse energeetikakava koostamist ning ajutise planeerimis- ja ehituskeelu kehtestamist Türi vallas tuuleparkide rajamise osas.
1. Praeguseks puuduvad sõltumatud terviklikud uuringud, mis hindaksid üle 200 meetri kõrguste tuulikuparkide keskkonnamõjusid maismaal, sealhulgas infraheli, müra, vibratsiooni, resonantsi, radooni, plastireostuse mõju ja ulatust, mõju elurikkusele, põhjaveele, inimeste tervisele ja kliimale tervikuna. Lisaks tekitab küsimusi väidetav tuulikute madal jalajälg, hõlmates alajaamad, energiasalvestajad, uute liinide ehituse ja hooldamise. Arvestades teadmiste puudujääki, on vajalik enne edasiste arendustegevuste lubamist hinnata nende mõjusid laiapõhjaliselt ja terviklikult, ja teha seda iseseisvalt kohalikust tasandist lähtuvalt.
2. KOKS § 2 kohaselt on kohalikul omavalitsusel õigus, võime ja kohustus iseseisvalt korraldada ja juhtida kohalikku elu, lähtudes vallaelanike õigustatud vajadustest ja huvidest.
KOKS § 3 sätestab, et kohalik omavalitsus peab tagama igaühe seaduslikud õigused ja vabadused ning teostama ruumilist planeerimist vastavalt KOKS § 6.
KOKS § 22 kohaselt kuulub volikogu pädevusse planeeringute algatamine, kehtestamine ja kehtetuks tunnistamine. Volikogu liikmed peavad juhinduma seadusest, valla õigusaktidest ning vallaelanike vajadustest ja huvidest (KOKS § 17).
3. Eesti on iseseisev ja sõltumatu demokraatlik vabariik, kus kõrgeima riigivõimu kandja on rahvas. Eesti riik kuulub rahvale (PS § 1). Eesti loodusvarad ja loodusressursid on rahvuslik rikkus, mida tuleb kasutada säästlikult (PS § 5). Igaühel on õigus säilitada oma rahvuskuuluvus ehk õigus kultuurile ja rahvuslikule identiteedile (PS § 37). Riik eksisteerib ainult põhiseaduse alusel ja peab teenima kodanikke (PS § 3, § 14, § 30). Kodanikul on kohustus põhiseadust kaitsta, kui riik seda rikub (PS § 54).
Kui rahvas ja kohalik omavalitsus ei soovi üle 200 m kõrguste tuulikutega kaasneva mõjuga riskida ja eksperimenteerida, siis saab volikogu selle valiku kohaliku rahva ja looduse huvides teha. Meie maastik ja loodusrahvuslus on meie identiteet/ juured, mis on kaitstud põhiseaduse, kodanike endi ning kõrgema poolt ka siis kui riik otsuseid tehes nende vastu eksib.
4. Euroopa Liidu taastuvenergeetika direktiivid sätestavad, et taastuvenergia arendamisel tuleb arvestada keskkonnakaitse põhimõtetega, sealhulgas elurikkuse säilitamisega. Metsamaadele ja looduslikke elupaiku mõjutavatele aladele tööstuslike rajatiste, sealhulgas tuulikute, rajamine ei ole lubatud, kui see rikub keskkonna- ja Euroopa õigust. Loodusel on kaitsmist vääriv iseväärtus, mille säilitamisel tuleb juhinduda lisaks keskkonnamõjude hindamisele (lähtudes KeHJS) ka ettevaatusprintsiibist, et teha tasakaalukad otsused.
5. Ettevaatuspõhimõtte ehk ettevaatusprintsiibi kohaselt tuleb keskkonnaga seotud riski vältida isegi siis, kui ei ole selge, kas tegevusega kaasneb keskkonnamõju ning milline on mõju arvatav ulatus ja iseloom (1992 Rio, ÜRO keskkonna- ja arengukonverents). Ettevaatuspõhimõtte järgi ei tohi teha otsuseid, kui mingi tegevuse keskkonnamõju on eeldatavasti negatiivne või seda ei teata.
Arvukate üle 200 m kõrguste tuulegeneraatorite paigutamine Türi valla aladele on potentsiaalselt väga kõrge riskiga nii keskkonnale kui ka elanikele. On meie huvides olla kindel kavandatu turvalisuses ja ohutuses enne otsuste langetamist ning nende otsuste kohast tegutsemist.
6. Türi valla üldplaneeringu menetluse ja avalike arutelude läbiviimise ajal ei olnud teada ja planeeringu dokumentides välja toodud tuulikute planeeritav kõrgus, paigutus ning nende keskkonnamõjud. Puuduva info tõttu ei saanud ei Türi valla elanikud ega ka kohalik omavalitsus hinnata tuuleenergeetika arendamise tegelikku mõju loodusele ja inimestele. Sellest lähtuvalt ei ole täidetud planeerimise põhimõte (PlanS § 8), mis näeb ette, et planeeringuga tuleb luua eeldused kasutajasõbraliku ning turvalise elukeskkonna ja kogukondlikke väärtusi kandva ruumilise struktuuri olemasoluks ja säilitamiseks ning esteetilise miljöö arenguks, säilitades olemasolevaid väärtusi. Nimetatud asjaoludel ei ole täidetud ka põhimõte, mille kohaselt tuleb kaasata ja teavitada avalikkust (PlanS § 9).
7. Lähtuvalt ülaltoodust palume Türi Vallavolikogul:
Rakendada rahva tahtel otsustusõigust ning peatada pooleliolevad tuulikuparkide planeeringud neljaks aastaks või kuni asjaolude täpsustamiseni. Vastavalt Planeerimisseaduse §92 ja §93 punktidele, nähakse ette tuulikuparkide alade planeerimise võimalik uuesti algatamine Türi valla territooriumile asjaolude täpsustumisel ning asjast huvitatud juriidiliste isikute põhjendatud taotluste alusel. Mitte algatada ega vastu võtta uusi eriplaneeringuid, sest need on vastuolus avaliku huviga (PlanS § 96).
Koostada sõltumatult kohaliku omavalitsuse energeetikakava, mis arvestab elanike soovide, looduskeskkonna säilitamise ning taastuvenergeetika põhimõtetega kaaludes alternatiivseid ja looduskeskkonda vähim koormavaid lahendusi.
8. Türi valla elanikud mõistavad, et arendajate ja riigi rahaline ning juriidiline surve võib muuta otsuste langetamise volikogu jaoks keeruliseks. Kinnitame, et oleme valmis kohtuma arendajate ja riigi esindajatega (vajadusel ka kohtus), et väljendada rahva tahet ja kaitsta kohaliku omavalitsuse otsust toetada valla elanike õigusi, vajadusi ja huve.
Eesti riik on teadnud tuulikute terviseriskidest alates 2010. aastast, kuid eirab neid 2025. aastal hiidtuulikute rajamisel
Allikas: https://adr.rik.ee/som/dokument/9005392 Sotsiaalministeerium. Tuulikuparkide mõjust inimese tervisele: Ametlik kiri Keskkonnaministeeriumile. Tallinn, Eesti, 12. detsember 2010. Kirja reg number endises Sotsiaalministeeriumis: 12.2010 nr 13.1-9/6175 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 2010. aasta Keskkonnaministeeriumile saadetud Sotsiaalministeeriumi ametlikus kirjas, mis tugineb rahvusvahelistele teadusuuringutele, kinnitati, et tuulikute madalsageduslik müra ja vibratsioon põhjustavad: - Unehäireid, peavalusid, peapööritust - Väsimust, ärevust, keskendumishäireid - Neuroloogilisi häireid - Madalasageduslik müra ja vibratsioon mõjutavad närvisüsteemi Dokumendis tuginedi usaldusväärsetele allikatele ja soovitati: 2 MW tuuliku kaugus elamutest: vähemalt 2 km 6 MW tuuliku kaugus: vähemalt 4,5 km 2025: Ametlikud soovitused eiratakse – 270-meetrised 6–8 MW tuulikud vaid 750 m elamutest Viis korda väiksem vahemaa kui 2010. aastal soovitatud. 2010. aastal ametlikult kinnitatud probleemid pole kadunud – neid lihtsalt ignoreeritakse. Füüsikalised nähtused ei muutu Kui 2010. aastal olid terviseriskid ametlikult kinnitatud, kehtivad need ka täna. Kuigi tuulikuid on tehtud vaiksemaks, on need muutunud suuremaks ja võimsamaks. Kui see pole teadlik rahvatervise kahjustamine, siis mis see on? 2010: Riiklik dokument soovitas 6 MW tuulikutele vähemalt 4,5 km puhvertsooni. 2025: 6–8 MW hiidtuuled rajatakse vaid 750 m kaugusele elamutest. Milliste uute teadusuuringute alusel see nüüd ohutu on? Järeldus: 2010. aasta ametlik riiklik dokument kinnitas tuulikute terviseriske ja nõudis suuremaid puhvertsoone. 2025. aastal eiratakse varasemaid riiklikke hoiatuseid ja teadusuuringuid. See pole teadmatus, vaid teadlik otsus ignoreerida riigi enda ametlikke järeldusi.